Tuesday, December 04, 2007

16 آذر: وحشت رژیم

الیا تابش

دستگیریهای اخیر و به عبارتی ربودن دانشجویان چپ و کمونیست در شهرهای متفاوت عکس العمل رژیم برای مقابله با حرکت عظیمی است که امسال در دل جنبش دانشجویی با انعکاسی وسیع اتفاق افتاده است.
هر چند حرکات و اقدامات امسال دانشجویان به نوعی امتداد اتفاقاتی است که از 16 آذر پارسال تا همین اواخر ادامه داشته اما به نسبت 16 آذر سال قبل تفاوتهای ویژه ای دارد.
یکی از ویژگیهای بارز امسال سراسری بودن حرکاتی است که صورت گرفته. از جمله اینکه تقریبا از یک هفته قبل دانشجویان دانشگاهای متفاوت از جمله مازندران، تهران، مشهد، شیراز، اهواز،تبریز، اصفهان و ... شروع به اعلام مراسم، تجمعات و برنامه ها یشان کرده، پوستر طراحی کرده و فرا خوان داده اند و در کنار این فراخوانها خواسته ها و مطالباتشان را بیان کرده اند. آزادی و برابری، و آزادی دانشجویان دستگیر شده از این مطالبات سراسری است و یا تشکل مستقل و سراسری دانشجویی ، مخالفت با فضای پلیسی و حضور نیروهای انتظامی در دانشگاه ، نه به جمهوری اسلامی به عناوین متفاوت و همینطور مخالفت با جنگ.
علی رغم ضعفهایی که در موضع گیریها و شعارها به ویژه در مورد مسئله جنگ وجود دارد ، اما این هماهنگی نسبی در کلیت فضای حاکم ، نشان از پتانسیل عظیمی است که در فضای دانشجویی برای اعتراضی یکپارچه وجود دارد و مقبولیت چپ و سوسیالیسم در این میان به وضوح قابل دیدن است.
مراسمی که چند روز پیش در بزرگداشت قربانیان قتلهای زنجیره ای برگذار شد، سرود انترناسیونال و شعارهایی که سر داده شد باز نمونه دیگری بر این مدعاست. گرایشی که به دنبال جامعه در دانشگاه هم مدتهاست به وجود آمده و امسال آنقدر پر رنگ و غیر قابل انکار است که اجزای متفاوت رژیم ، به عناوین متفاوت به مقابله با آن پرداخته اند. از حرکات اخیر تحکیم وحدتی ها، تا بازداشتها، ربودن ، دستگیریها و شکنجه های دانشجویان توسط عمال و سر سپرده های نیروی انتظامی و اطلاعات و این دستگیری آخر که در یکی دو روز مانده به 13 آذر به دستگیری چندین تن از فعالین چپ دانشگاه اقدام نموده است.
این تقلاهای رژیم نشان این است که خوب فهمیده که چه تحرک و فضای معترضی در میان دانشجویان چپ و گرایش به فضای چپ و رادیکال در فضای دانشجویی بر پاست. جمهوری اسلامی با اعمال سیاستهای علنی و غیر علنی، با ایجاد ارعاب و تهدید ، با متوصل شدن به زور و تحت فشار قرار دادن، دارد تمام زورش را میزند تا از بر پایی 16 آذری سرخ و انسانی ، چپ و سوسیالیستی جلوگیری کند و مبارزات دانشجویان و جامعه را به عقب براند. چرا که همانطور که خود دانشجویان هم اعلام کرده اند جنبش دانشجویی جدای از سایر اعتراضات و جنبشها د رجامعه نیست.
اما آن طرف مقابل جمهوری اسلامی دانشجویانی ایستاده اند که قصد کوتاه آمدن را ندارند. همین امروز بعد از این دستگیریها اعلام کرده اند که همچنان به تلاش خود برای بر پایی 16 آذری وسیع تر و توده ای تر ، چپ و سوسیالیستی تر ادامه خواهند داد . اعلام کرده اند که به خوبی میدانند قصد رژیم از این حرکات سرکوب و ساکت کردن آنهاست اما تسلیم نخواهند شد و به مبارزه شان برای آزادی دستگیر شدگان اخیر هم ادامه خواهند داد.
بهر حال چه امسال 16 آذر مراسم و تجمعی بر گذار بشود یا نشود ، تا همینجا ما شاهد تحرک وسیع و سراسری و سوسیالیستی بوده ایم که رژیم را به شدت وحشت زده کرده است. آنچه این میان اهمیت دارد دستاوردی است که جنبش آزادیخواه و برابری طلب ،جنبش چپ در دانشگاه به ان دست یافته و بعد ازاین میبایست در جهت ارتقا ، رشد ، با محوریت انسانی تری و چپ تر شدن آن بکوشد .. تلاش ارزشمند و همه جانبه دانشجویان علی رغم اختلافاتی که میانشان وجود داشت و بیراهه هایی که میزدند ، در ادامه این روند بایست با رفع این مشکلات هر چه پیگیر تر برای ایجاد تشکلهای رسمی، مستقل و علنی و سراسری اقدام کرد . با مخالفت و مبارزه با کمیته های انضباطی ، جداسازی جنسیتی و فضای پلیسی در دانشگاه هر چه بیشتر به مقابله با جمهوری اسلامی رفت و در برابر اقدامات ارتجاعی اش کوتاه نیامد. جنبش دانشجویی میبایست همانند دیگر قسمتهای جامعه مخالفت خود را هم به جنگ و هم به رژیم حاکم اعلام کند . موضعی که چپ دانشگاه در قبال جنگ اتخاذ کند درپیشبرد مسیرش بسیار تعیین کننده خواهد بود.

No comments: