Tuesday, April 29, 2008

دانشگاه در تب اعتراض

کیان آذر

در هفته گذشته شاهد اعتراض دانشجویان دانشگاه های مختلف بوده ایم. دانشجویان بصورت وسیع علیه جمهوری اسلامی اعتراض میکنند و برای گرفتن حقوق خود میجنگند. این اعتراضات حول حق آزادی پوشش و علیه جداسازی های جنسی، علیه کمیته های انضباطی و احکام صادره آن، علیه اعمال فشار و ایجاد فضای سرکوب در دانشگاه ها، بهبود و ارتقا وضعیت رفاهی و تحصیلی و خواسته های دیگر بوده است. جمهوری اسلامی از طرفی میخواهد با دستگیری،زندان، ارعاب، کمیته های انضباطی دانشجویان و دانشگاه ها را ساکت کند و عقب براند، اما در قبال هر حرکتی که میکند از هر طرف اعتراضات شکل میگیرد و سرازیر میشود. اعتراضاتی که خط بطلانی بر همه پروژه های سرکوبگرانه رژیم در دانشگاه ها میکشد. در این مطلب منظور به تصویر کشیدن اعتراضات و وقایع مربوط به دانشگاه میباشد که من آنها را در زیر آورده ام.
اعتراض در دانشگاه سهند تبریز
دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند روز 5 شنبه 5 اردیبهشت در اعتراض به برخورد مسئولین دانشگاه در مورد نوع پوشش دانشجویان به خصوص دانشجویان دختر، تبعیض جنسی، کمیته های انضباطی و ... تحصنی را در فضای دانشگاه آغاز کردند. این تحصن بعد از بی نتیجه بودن جلسات مذاکرات دانشجویان با مسئولین دانشگاه اتفاق افتاد. 500 نفر از دانشجویان در شروع این اعتراض وتحصن شرکت داشتند. دانشجویان معترض با پایكوبي، دست زدن و شعار دادن در محيط آموزشي دانشگاه و با حركت در مسير دانشكده هاي شيمي، برق، عمران، معدن، علوم پايه و ساير محيط هاي آموزشي مثل سايت و سالن هاي اصلي و فرعي،‌ و با شعارهاي "ما زن و مرد جنگيم، بجنگ تا بجنگيم"، "مي مانيم مي ايستيم، تا پاي جان مي ايستيم"، "مدير بي كفايت، خجالت خجالت"، "زاهد، حسيني، استعفا، استعفا"،‌ "دانشجو ميميرد، ذلت نميپذيرد"، "دكتر اگر نيايي، تحصن ناتمومه"، "دانشجوي ارشدي، حمايت حمايت" و "اساتيد محترم، حمايت حمايت" خواستار رسيدگي به درخواست هايشان و استعفاي مسئولين بلندپايه و رسيدگي به خواسته ها و رسیدگی به حال وخيم دانشجويان بودند.
اقدام بعدی دانشجويان معترض تحريم كلاس هاي دانشگاه و براي روز بعد تعطيلي كلاس هاي دانشگاه اعلام كردند و همچون قبل، عواقب هر اتفاقي در دانشگاه را، متوجه شخص چناقلو، رياست دانشگاه سهند اعلام كردند. در ادامه اعتراض، در حمايت از دانشجويان اعتصاب غذا كننده، جمع بسيار زيادي از دانشجويان با حركت به سمت سلف و با چيدن ظروف غذا از مسير سلف تا محل تحصن اعتراض خود را نسبت به مسولین دانشگاه و در حمایت از خواست دانشجویان معترض نشان دادند. دانشجويان در حالي كه با شعار "ما زن و مرد جنگيم، بجنگ تا بجنگيم" به سمت سلف در حركت بودند، با توقفي ميان راه، و سر دادن شعارهاي مختلف، انزجارشان را از شرايط حاكم بر دانشگاه اعلام کردند.
تعداد دانشجویان دختر و پسری که اعتراض و تحصن را در شب ادامه داده و در دانشگاه باقی میمانند ، به 100 نفر ميرسد.
در روز چهارم کانونهای فرهنگی از سیستان و بلوچستان هم حمایت خود را به از متحصنین اعلام کردند و به وسیله تلفن با تحصن کنندگان و دانشجویان معترض تماس گرفتند و از خواست معترضین اعلام حمایت کردند.
چناقلو رياست دانشگاه كه پيش از اين دو جلسه را با جمع منتخب متحصنين برگزار كرده است که این جلسات به سرانجامی نرسیده است و فقط قول و قرار بوده که دانشجویان آنرا نپذیرفته و اعلام کرده اند تا رسیدن به خواسته هایشان این اعتراضات ادامه خواهد داشت. چناقلو در تهران در مصاحبه اي با روزنامه هاي اعتماد و كارگزاران اعلام كرد كه "در اين تحصن تنها 30 دانشجو حضور دارند و هيچ اتفاقي نيافتاده است و تنها هدف دانشجويان تهييج افكار عمومي مي باشد". چناقلو در جايي ديگر با عنوان اينكه مسئول زيردستش به خانم ها گفته اند : "لباس هايي كه ميپوشيد مال خواهر كوچكتان نباشد" اعلام كرد كه منظور دانشجويان از "هتك حرمت" همين موضوع بوده است و هيچ اشاره اي به وقايع تعرض چند تن از كارمندان دانشگاه به دختران و لاپوشاني رئيس حراست، حسيني و معاونت دانشجويي فرهنگي،‌ زاهد نكردند. ايشان احكام كميته انضباطي را ابزاري دانستند براي آن موقعي كه به پايان كار رسيده اند و فضا آلوده شده است.
تاكنون دوشنبه 9اردیبهشت، 34 نفر دست به اعتصاب غذا زده اند و 17 نفر روانه بيمارستان گشته اند. در مورد اعتصاب غذاي دانشجويان و دانشجویانی که در اثر اعتصاب غذا بیهوش شده اند،‌ عدم اجازه دانشگاه به استفاده از آمبولانس جهت رساندن دانشجويان قرباني اعتصابی به بيمارستان است که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است و در این حالت دانشجويان با ماشين هاي شخصي اقدام به انتقال دانشجويان بیهوش شده به مراكز درماني ميكنند.
در ششمین روز -9اردیبهشت- اعتراض، دانشجویان براي دومين بار محل اصلي تحصن را ترك کرده و در ساختمان هاي اصلي دانشكده ها به پایكوبي و سر دادن شعار پرداختند. در اين حركت دست جمعي كه يك ساعت به طول انجاميد، دانشجويان علاوه بر حركت در مسير اصلي دانشكده هاي دانشگاه، به ساختمان اصلي محل صدوراحكام كميته انضباطي يعني دفتر معاونت دانشجويي فرهنگي -زاهد- كه خود در كنار دفتر نهاد رهبري!! قرار دارد- رفتند و با شعارهاي "ما زن و مرد جنگيم، بجنگ تا بجنگيم"، "زاهد، استعفا، استعفا"،‌ "مي ايستيم، مي خوانيم، تا پاي جان مي مانيم" و "مدير بي كفايت، استعفا، استعفا" خواستار عزل وي شدند. در ادامه، دانشجويان با حركت به سمت سلف اساتيد خواستار حمايت اساتيد دانشگاه از خواسته هاي برحق شان بودند. در نهايت دانشجویان معترض با خواندن "يار دبستاني من" به محل اصلي تحصن بازگشتند. در اين حركت اعتراضی كه براي دومين بار در طي چند روز اخير رخ ميداد، بيش از 200 دانشجو فعالانه حضور داشتند. در ششمين روز این اعتراضات،‌ مسئولين دانشگاه، مجددا پيشنهاد نشستن بر ميز مذاكره را به دانشجويان اعلام نمودند.دانشجويان متحصن اعلام كردند، با پافشاري بر خواسته هايشان تا رسيدن به آنها،‌ به تحصن خود ادامه ميدهند و در صورت به نتيجه نرسيدن در این جلسه با رياست دانشگاه، بر شدت روند اعتراضي خود خواهند افزود و به تعطيلي همه كلاس ها اقدام خواهند كرد.
1200دانشجوی دانشگاه شیراز خواستار لغو احکام کمیته انضباطی شدند
۱۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز با امضای نامه ای خواستار لغو احضاریه های کمیته انضباطی درجریان تحصن اسفندماه این دانشگاه شدند. در جریان تجمعات اسفندماه که بیش از ۱۰ روز و با حضور گسترده ی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، خواسته های دانشجویان، استعفای صادقی ریاست این دانشگاه، برچیدن دوربین های مداربسته از سطح دانشگاه، آزادی نشریات دانشجویی، لغو جدا سازی جنسیتی و آپارتاید جنسی، برگزاری انتخابات شورای صنفی به صورت آزادانه، لغو فضای پادگانی و امنیتیِ دانشگاه و… اعلام شده بود. اما پس از آغاز سال جدید، 31 نفر از دانشجویان این دانشگاه به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند.
دانشجویان در نامه سرگشاده عنوان کرده اند که ” احضار این دانشجویان جهت سرکوب حرکت های دانشجویی از طریق ایجاد رعب و وحشت رعب و وحشت و در راستای برآورده نکردن خواسته های به حق دانشجویان بوده است.”همچنین دانشجویان این دانشگاه بنا به اعلامیه هایی که در سطح دانشگاه پخش کرده اند، تصمیم دارند که از شنبه، هفتم اردیبهشت تحصن خود را ادامه دهند ولی روز، شنبه، با اطلاعیه ای که در میدان پردیس پخش شد، این تجمع بنا به قول های مسئولان استان و دانشگاه و جهت مذاکره با آنان به روزهای آتی موکول شد. دانشجویان اعلام کرده اند که اگر تا روز یکشنبه، این مذاکرات نتیجه ای در پی نداشته باشد و احضاریه های دانشجویان پس گرفته نشود، تجمع خود را به صورت نامحدود ادامه خواهند داد. در این بیانیه ها دانشجویان خواستار استقلال دانشگاه، عدم دخالت نهادهای بیرون در امور دانشگاه و … شده اند.
تجمع اعتراضی در دانشگاه علوم پزشکی کاشانیکشنبه شب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تجمع در محوطه خوابگاه این دانشگاه نسبت به وضعیت نامناسب رفاهی خود اعتراض کردند. 700 دانشجوی این دانشگاه ، یکشنبه شب با برگزاری تجمعی خواستار بهبود وضعیت رفاهی علی الخصوص کیفیت غذا شده و در همین راستا خواهان استعفا و یا برکناری رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان شدند. این تجمع دانشجویی که از خوابگاه دختران آغاز شده بود.

دانشجويان معترض دانشگاه آزاد بوشهر خيابان آزادي بوشهر را بستند
بيش از 300 دانشجو در بوشهر , روز چهار شنبه بمدت چند ساعت خيابان آزادي بوشهر را كه ايستگاه اصلي اين دانشگاه به شمار مي رود مسدود كردند, يكي ازدانشجويان گفت : اتوبوس هايي كه براي حمل و نقل دانشجويان در نظر گرفته شده بسيار فرسوده هستند و علاوه برآن جوابگوي بيش از10 هزار دانشجوي اين دانشگاه نيست . دانشگاه آزاد اسلامي واحد بوشهر در شهرك عالي شهر در 20 كيلومتري شهر بوشهر واقع است و دانشجويان براي حضور در كلاسهاي درس بايد از ناوگان اتوبوسراني دانشگاه استفاده كنند .
حمله ماموران حراست به دانشجویان دانشگاه مازندراندانشجویان دانشگاه مازندران در اعتراض به نصب دوربین های مدار بسته در حال جمع آوری امضا بودند که حلیمی، رئیس حراست دانشگاه مازندران نسبت به این عمل واکنش داده و دانشجویان را به احضار به کمیته انضباطی و مراجع قضایی تهدید نموده و با دانشجویان درگیر شد.ساعت ۱۱:۳۰ روز یکشنبه 8اردیبهشت، جمع آوری امضا از دانشجویان در حال آغاز بود که مورد حمله مامورین حراست و انتظامات قرار گرفتند. دانشجویان با خواندن سرود یار دبستانی و بر دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «مدیریت دموکراتیک دانشگاهی فیلم این دوربین ها به کجا می رود؟»، «دوربین، فیلم، حراست، کمیته ی انضباطی، اخراج، و بعد…» ضمن اعتراض به رفتار حراست به تجمع خود ادامه دادند.همچنین مامورین حراست دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را که در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران حاضر شده بودند را از دانشگاه اخراج نموده و آنان را مورد ضرب و شتم و ناسزا قرار دادند.
احکام صادره دادگاه ، کمیته های انضباطی و احضارها برای دانشجویان
در رابطه با اقدامات جمهوری اسلامی برای منفعل کردن دانشجویان آزاد شده، بعد از اعلام حکم زندان عابد توانچه، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب بابل، شوانه مریخی از دانشجویان دستگیر شده 16آذر86 دانشگاه مازندران نیز به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم و با تخفیف این حکم تا ۵ سال به تعلیق در آمده است.

انوشه آزادبر، دانشجوی دانشگاه تهران و نایب رئیس افتخاری اتحادیه ملی دانشجویان بریتانیا هم برای روز سه شنبه به دادسرای انقلاب تهران احضار شده است. احضار وی تلفنی بوده و دلیل آن هنوز مشخص نیست.

در همین رابطه آرش صفار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان ولیعصر احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

هستی بزرگ نیا نیز به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بود.

حمیدرضا امیرخانی از فعالان دانشگاه فردوسی مشهد نیز توسط کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محروم شده و ممنوع الورود شد.گفتنی است کمیته انضباطی بدون در اختیار دادن هیچ فرصتی به وی برای تنظیم دفاعیه اقدام به صدور حکم نموده است و اتهامات مطرح شده و حکم صادره صرفا مربوط به فعالیتهای نشریاتی وی بوده است.طی یک ماه گذشته فعالین کانون نشریات دانشگاه مشهد به کمیته انضباطی احضار شده، خانواده های ایشان ارعاب شده و با تهدید مستقیم قائم مقام بسیج دانشگاه به برخورد فیزیکی روبرو گشته اند.

No comments: