Saturday, May 31, 2008

در حاشيه رويدادها

كاظم نيكخواه

گشتهاي "امنيتي و انتظامي" گوياي وحشت حكومت است

حكومت اسلامي آشكارا فضاي طغيان و شورش از جانب مردم را بو كشيده است. دست اندركاران حكومت به تقلا افتاده اند و طرح پشت طرح براي مقابله با مردم به اجرا ميگذارند. در كنار "طرح امنيت اجتماعي" و تعرض به دختران و پسران به دليل "لباس نامتعارف" و هشدار به آرايشگاه ها براي آرايش نامتعارف موي مردان و ممنوعيت ورود كراوات و امثال اينها ديروز خبر گشتهاي "امنيتي و انتظامي" نيز منتشر شد كه قرار است از امروز سوم خرداد به اجرا گذاشته شود. در ميان همه اين اقدامات شايد هيچ چيز به اندازه گشتهاي "امنيتي و انتظامي" در هزار محله در شهرهاي مختلف اين وحشت حكومت از مردم را انعكاس ندهد. اين تلاشي براي ايجاد يك نوع حكومت نظامي اعلام نشده عليه مردم خشمگين و بجان آمده است كه از بگير و ببند و فقر گراني و فلاكت به تنگ آمده اند و اين خشم خودرا در كوچه و خيابان و كارخانه و همه جا هرروز و هر ساعت دارند بروز ميدهند. روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد که از روز سوم خرداد فعاليت "گشت پياده" نيروی بسيج در سطح شهرها آغاز می شود. اين روزنامه به نقل از معاون عمليات نيروی مقاومت بسيج، نوشته است "گردان های عاشورا ، گروه های رزمی کربلا و گردان های ذوالفقار پيش قراولان فعاليت گشت های بسيج هستند که آموزش های لازم را در اين باره ديده اند ، و به صورت گشت های پياده در مناطق و شهرهای مختلف کشور فعاليت خواهند کرد. روزنامه جمهوری اسلامی ، از قول معاون عمليات بسيج ، ماموريت اين گشت ها را "امنيتی و انتظامی" توصيف کرده ، و نوشته "در کنار گشتی های مشهود ، فعاليت نامشهود بسيج برای خنثی سازی توطئه دشمنان که از سال ها قبل آغاز شده ، تقويت خواهد شد." سايت امروز نيز اين گزارش را اينطور گزارش داده است: "صداي عدالت در تيتر اول از آغاز به كار گشت‌هاي بسيج از سوم خرداد، خبر داد و به نقل از سردار ذوالقدر معاون عمليات نيروي مقاومت بسيج نوشت: اين گشت‌ها ۵ نفره و به صورت پياده در هزار نقطه محلات شهري كشور فعاليت خواهند... گشت‌هاي بسيج با لباس‌هاي متحدالشكلي انجام مي‌شود و به همراه آنان يك نفر ضابط قضايي حضور دارد... محدوده گشت مشخص است و فعاليت آنان از ساعات پايان شب تا طلوع آفتاب با هماهنگي و همكاري نيروي انتظامي و قوه قضائيه خواهد بود.."
راه حل شناخته شده و قديمي حكومت ها در برابر فضاي شورش و اعتراض هاي توده اي گسترده هميشه همين بوده است. حكومت نظامي و گشتهاي شبانه و تلاش براي ايجاد فضاي رعب. اين تقلاها قرار است به مردم بگويد ما آماده ايم و از هيچ توحش و سركوبي دريغ نخواهيم كرد. اما از همين اكنون ميتوان شكست محتوم اين طرح را نيز بطور قطع پيش بيني كرد. وقتي كار به اينجا ميرسد كه زن و مرد و پير و جوان حرفشان اينست كه اين حكومت بايد برود، حكومت نظامي و گشت شبانه و امثال آن هم ديگر چندان كاري از پيش نخواهد برد.


تعرض و اعتراض شديد خانواده هاي زندانيان سياسي در سنندج به شاهرودي
هاشمي شاهرودي در سننندج با خشم و اعتراض شديد خانواده هاي زندانيان سياسي مواجه شد. شمار قابل توجهي از خانواده ها با در دست داشتن عكسهايي از عزيزان در بند خود در مسجد جامع اين شهر كه محل سخنراني رئيس قوه قضائي جمهوري اسلامي بود حضور يافتند و با صداي رسا دست به اعتراض زدند و جلسه سخنراني هاشمي را به هم زدند. بنا به يك گزارش نيروهاي انتظامي با معترضين درگير شدند و در فضايي كه ايجاد شد يك زن در زير دست و پا بيهوش شد. خبرگزاري رسمي البرز گوشه هايي از اين فضا را اينگونه بازتاب ميدهد: "حضور آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه کشورمان درمسجد جامع سنندج حاشیه هایی ازظاهر شدن خانواده عده ای مجرمین زندانهای استان کردستان را بهمراه داشت. گزارش خبرنگار البرزحاکیست تعدادی ازافراد ناراضی که عمدتا برخی ازاعضای خانواده های آنان به جرم های متعدد قاچاق، فعالیت براندازانه علیه نظام و... محکوم شده اند سعی نمودند باایجاد هرج ومرج تاثیرات حضور رئیس قوه قضائیه را دراین استان کمرنگ نمایند. برخی ازناراضیان حاضر درمسجد عملا باایجاد سروصدا سعی داشتند مامورین حفاظت آیت الله شاهرودی را باواکنش مواجه ساخته وعملا درگیر نمایند. ..تعدادی ازناراضیان با دردست داشتن عکس محکومین خود سعی میکردند خود را به نزدیکترین نقطه درمقابل نگاه آیت الله شاهرودی برسانند. .. تعدادی ازاین ناراضیان درچندگوشه مسجد هرازگاهی باایجاد سرو صدا سعی میکردند به کانون توجه حاضرین ومقامات قوه قضائیه درجلسه تبدیل شوند تعدادی ازخانواده محکومین که گفته میشد برخی ازاعضای خانواده آنها بدلیل فعالیت براندازانه علیه نظام درزندان بسرمیبرند سعی فراوانی برای برهم زدن جلسه مینمودند که بخاطر حفظ نظم عمومی جلسه باهمکاری نیروی انتظامی به بیرون هدایت شدند. ... تعدادي از شرکت کنندگان در مراسم سخنراني رييس قوه قضاييه در مسجد جامع سنندج هرازگاهي با هياهو و دادو فرياد سعي در قطع سخنراني آيت الله هاشمي شاهرودي داشتند . یکی ازحاضرین درجلسه که گویا مشکل قضایی داشت چندین بار باصدای بلند شروع به فریاد کشیدن نمود که بادخالت نیروی انتظامی به بیرون هدایت شد".

اعتراض مردم سنندج به هاشمي شاهرودي بعنوان رئيس يك دستگاه بيرحم بگير و ببند و سركوب، سمبل خشم و نفرت و عصبانيت عميق مردم از كل حكومت توحش و فلاكت اسلامي است. اين خشم و عصبانيت مردم حد و انتهايي ندارد و هر جا مقاماتي از حكومت در ميان مردم آفتابي ميشوند عليرغم وجود گاردها و پليس و نيروهاي انتظامي و دستجات رنگارنگ مسلح مزدور، بروزي آشكار مي يابد. حرف دل همه مردم همان است كه ساكنين آرياشهر تهران با صداي رسا اعلام كردند كه "حكومت اسلامي نميخوايم نميخوايم" و دور نيست روزي كه اين شعار به فرياد سراسري مردم ميليوني تبديل شود.

قاتل دانشجويان در ١٨ تير تبرئه شد
در آستانه ١٨ تير جمهوري اسلامي رسما سرتيپ فرهاد نظري فرمانده عمليات وحشيانه عليه دانشجويان در سال ٧٨ را تبرئه كرد. كميسيون اصل نود مجلس اسلامي رسما از او قدر داني كرد. و به اين ترتيب به اين واقعيت اعتراف نمود كه دادگاهي كردن و محاكمه او در واقع زير فشار اعتراضات دانشجويان و مردم عليه توحش نيروهاي انتظامي در كوي دانشگاه بوده است. سرتيپ فرهاد نظري در سال ٧٨ رئيس پليس تهران بود و در حمله به دانشجويان معترض توحش را به اوج خود رساند. شاهدين از پرتاب كردن دانشجويان از پنجره كوي دانشگاه به بيرون خبر دادند كه منجر به مرگ شماري از آنها گرديد. با اوجگيري فضاي اعتراضي به اين جنايت، دولت خاتمي دستور خلع فرهاد نظري و بررسي موضوع را داد. اما خود خاتمي وقتي كه پرونده به جريان افتاد به مدح فرهاد نظري پرداخت و گفت كه او از چهره هاي برجسته و مومن انقلاب اسلامي است. اكنون نه سال پس از اين جنايت حكومت اسلامي با تبرئه رسمي اين سركرده جنايتكاران ميخواهد اين پيام را به دانشجويان بدهد كه خط و سياست حكومت در قبال دانشجويان همان است كه در سال ٧٨ بود. اين را همه ميدانستند و عليرغم اين هرروز شاهد تظاهرات و اعتراضات دانشجويان در دانشگاههاي مختلف هستيم. ١٨ تير روزي فراموش نشدني در تاريخ سياسي ايران است. نه فقط به خاطر توحش و جنايت نيروهاي حكومت عليه دانشجويان و مردم، بلكه مهمتر از آن به دليل اينكه اين روز شاخص و سمبل سرنگوني طلبي عميق مردم ايران است. ١٨ تير روزي است كه دهها هزار نفر از دانشجويان و مردم معترض براي اولين بار به جنگ و گريز علني چندين روزه با نيروهاي حكومتي دست زدند و شعار "مرگ بر جمهوري اسلامي" و "آزادي انديشه با ريش و پشم نميشه" و شعارهاي ديگر را سر دادند. ١٨ تير فصل تازه اي را در فضاي سياسي ايران گشود كه هرروز عميق تر و توده اي تر و ميليوني تر و راديكال تر ادامه يافته است. تبرئه سرتيپ فرهاد نظري نيز بيش از آنكه دردي از حكومت را دوا كند، به دانشجويان و مردم ايران اين پيام را يادآور ميشود كه قدرت اعتراض و خشم آنها سران حكومت اسلامي را وادار كرده است كه مدت نه سال حداقل بصورت رسمي يكي از چهره هاي شاخص و مومن و بالاي خودرا در حالت دادگاهي و محاكمه و خلع درجه نگه دارند. *

No comments: