Tuesday, September 30, 2008

در این بحث شرکت کنید! در حاشیه " دانشگاه و دانشجویان کمونیست"

نوید مینائی
کامران مزین در شماره ۳۶۹ سعی کرده است وظایف و چشم اندازهای دانشجویان کمونیست، همچنین خط قرمزهایی برای تعیین این گرایش در دانشگاه ها به دست دهد. من به نوبه خود از این بحث استقبال می کنم و امیدوارم تعداد هر چه بیشتری از رفقا در این بحث دخالت کنند. این بحث می تواند به تدقیق خطوط فعالیت سازمان جوانان را نیز کمک کند.
در ابتدا باید شمای دقیقی از اعتراضات دانشجویان و نقش و تعیین کنندگی دانشجویان چپ داشته باشیم. البته قصد این نوشته وارد شدن به نقش و جایگاه چپ در اعتراضات یک ساله اخیر دانشگاه نیست بلکه اینجا فقط می خواهم وارد بحث شوم و نکاتی را که در مورد نوشته کامران دارم بگویم.
کامران در شمایی که از اعتراضات دانشجویی در یکسال اخیر می دهد بعضی نکات را فراموش کرده است. کامران می نویسد " آنچه از تاریخ سال گذشته چپ در دانشگاه به عنوان تحلیل بیرون می آید نشان از یک جریان قوی تا شانزده آذرمیدهد که در ادامه یک رکود نسبی در فعالیت و کار دانشجویان کمونیست به دنبال دستگیریهای بعد از ۱۶ اذررا نشان میدهد."
چند نکته اینجا هست اول اینکه بعد از ۱۶ اذر دانشگاه به هیچ وجه دچار رخوت و رکود نبود بلکه توده ای ترین و وسیع ترین اعتراضات دانشجویان را شاهد بود. اعتراضات چند روزه کوی دانشگاه، اعتراضات دانشجویان شیراز، دانشکده های فنی، دانشگاه سهند و تربیت معلم از نمونه های بسیار گسترده و پی گیر و نسبتا موفق اعتراضات دانشجویان است. گرچه کامران می گوید "رکود نسبی در فعالیت دانشجویان کمونیست" ولی نکته ای که مطرح می شود نگرش کامران به دانشجویان چپ است. ظاهرا منظور کامران از دانشجویان چپ فعالین رسمی و با اسم رسم چپ در دانشگاه هاست. ولی مفهوم فعال چپ به نظر من گسترده تر از این تعریف است. دانشجویانی که برای برچیدن قوانین اسلامی از دانشگاه شیراز رئیس دانشگاه را مجبور کردند معذرت خواهی کند یا بعد از آن سایر مطالیاتشان را گرفتند، دانشجویانی که در تربیت معلم چندین روز سرسختانه در مقابل انواع تهدید ها و اتهامات مقاومت کردند، دانشجویان دانشکده های فنی که اعتراضشان را به خیابان کشاندند و گسترده ترین تجمعات را سازمان دادند و یا دانشجویان کوی دانشگاه که درست بعد از سرکوب روز دانشجو خیابان را محل اعنراض خود کردند و سایر اعتراضات دانشجویی راست نیستند. اینها چپ جامعه و چپ دانشگاه است که تعرض می کند. نه به هیچ مرجع تقلیدی دخیل بسته و نه به رای زنی و چانه زنی از بالا دل خوش کرده است، بلکه به اعتراض توده ای و نیروی متشکل خود برای رسیدن به اهداف و مطالباتش متکی ست. شاید چپ بودنش هنوز باید آگاهانه تر بشود ولی نمی شود این ها را از چپ دانشگاه و جامعه خط زد چرا که جزء گروههای شناخته شده چپ نیستند. در هر صورت این بحث مفصلتر است اما تا همین جا دید من از چپ و اعتراضات دانشجویی با دید کامران متفاوت است و من در آن فاصله زمانی چپ را غیر فعال نمی دانم.
نکته بعدی خط قرمزهاییست که کامران برای فعالین چپ ترسیم می کند است که من با آن مشترک نیستم. کامران می گوید " پاسیفیسم ,سازش با جمهوری اسلامی و جریانات راست, ایثار گرایی, شعارهای ناسیونالیستی و مذهبی و دفاع از جنگ و مخالفت ناسیونالیستی با امپریالیسم خط قرمز مبانی کمونیستی و دفاع از کارگران و زنان و کودکان و دفاع از سکولاریسم و ازادی بیان خطوطی است که امروزه یک کمونیست را در دانشگاه و جاهای دیگر متمایز میکند. "
به نظر من اینها هنوز فعال چپ را از بقیه جدا نمی کند. به این لیست خیلی چیزهای دیگر می شود اضافه کرد ولی آزادی خواهی و برابری طلبی نقش مهم و برجسته ای دارد. امروز دیگر آزادی خواهی و برابری طبیی بدون متحزب بودن هم معنایی ندارد. اگر آزادی خواه و برابری طلب باشی ولی متحزب نباشی هنوز کاری نکرده ای. به نظر من کامران نقش حزب را در خط قرمزها و پائین تر در نوشته اش کمرنگ می بیند.
امروز تحزب کلید رفع ستم و آزادی خواهی و برابری طلبیست. اگر آزادی می خواهیم، برابری می خواهیم، اگر استثمار بد است، اگر سوسیالیسم می خواهیم باید متحزب بشویم، باید حول اتحاد بخش ترین سیاست ها متحد شویم. این اتحاد فقط حول سیاست های انسانی و آزادی خواهانه و برابری طلبانه می تواند به وجود بیاید و نیروی دانشجو و جامعه را به حرکت درآورد. اینها که برشمردم مطالبات هر کسی می تواند باشد علی الخصوص فعالین چپ چه در دانشگاه و چه خارج آن بنا بر این پیوستن به حزب و متحزب شدن در سطح اجتماعی امروز شاخص چپ بودن یعنی خواهان تغیر اساسی بودن است.
در ادامه کامران وقتی از نقش حزب می گوید، می گوید ". خط حزب کمونیست کارگری به عنوان حزب طبقه کارگر در این راه میتواند بسیار به دانشجویان چپ کمک کند."
من می پرسم فقط خط؟ پس خود حزب و تشکیلات و سازمانش چی؟ چرا فقط خط؟ اصلال این خط از کجا آمده است؟ چه کسی این خط را نمایندگی می کند؟ چه کسی باید جامعه را حول این خط متحد کند؟ جایگاه حزب در نوشته کامران هنوز آن جایگاه واقعی و مهم اش را ندارد. امیدوارم در نوشته های بعدی جایگاه حزب به عنوان سازمان متشکل کننده و رهبری کننده را نیز بررسی کنیم، این برای تعیین تکلیف با جمهوری اسلامی سرمایه داری ضروریست.
من اینجا فعلا وارد توضیح وظایف مشخص فعالین چپ و دانشجویانی که می خواهند کاری کنند نمی شوم. بحث اینرا به فرصتی دیگر وامیگذارم. امیدوارم که رفقای دیگری مثل کامران وارد بحث شوند و این بحث روشن تر و دقیق تر ادامه پیدا کند. در پایان از کامران تشکر می کنم که این بحث مهم را باز کرد.

دین و فرم ثبت نام!

ژاله آزادی- اصفهان

هنوز چند روزی از آغاز سال تحصیلی نگذشته است که درگیری بین دانشجویان و حراست شروع شده است، به دلایل زیر پا گذاشتن قوانین!!! دانشگاه، و دقیقا از روی همان فرم تعهدنامه کذایی که به دانشجویان داده اند که امضا کنند.
در سراسر دوران تحصیل و حتی سر جلسه امتحان، حراست دست از مزدوربازی برنمی دارد و ترم گذشته دانشجویان زیادی از ادامه دادن جلسه امتحان محروم ماندند و در اتاق رئیس دانشگاه تفتیش عقیده شدند: مگر شما مسلمان نیستید، علت اینطور پوشش چیست و هزاران سوال بی ربط دیگر..
در فرم ثبت نام باید بنویسی چه دینی داری چون دین جزء مشخصاتی است که باید پر شود و وای به حال دانشجویی که بخواهد خط تیره بکشد! تکلیف ما دانشجویانی که نه تنها دین نداریم بلکه از مخالفان و مبارزان علیه دین و مذهب هستیم چیست؟؟ یا سکوت و یا.... .چاره ای نداریم جز اینکه دین پدران و مادرانمان را در آن بنویسیم تا بتوانیم به تحصیلمان ادامه دهیم.رژیم کثیف و دیکتاتور اسلامی ایران حتی با وجود این قوانین سختگیرانه و قرون وسطایی نمی تواند از فروپاشی خود جلوگیری کند و تمامی اینها چاهی است که به دست خود رژیم برای سقوطش در آن کنده می شود، جوانان درایران بیدارند و در کمین لحظه ای برای براندازی این حکومت کثیف اسلامی.

چرا شوک؟

پارتیا پرتو، ایران
این مطلب رو در ادامه مطلب هفته گذشته دوست عزیزم ژاله آزادی که در مورد برنامه شوک (که راجع به موسیقی رپ بود) با نام "شوک یا چرند" نوشته بود، نوشتم.
اگر کمی به گذشته برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد موسیقی نگاه کنیم می بینیم در گذشته ای نه چندان دور برنامه های مشابهی البته نه در چنین سطحی راجع به موسیقی متال داشتیم و این اولین برنامه ای نیست که سعی در تخرب یک سبک موسیقی دارد. چند سال پیش که موسیقی متال در میان جوانان ایرانی گل کرده بود و طرفدارن بسیار زیادی داشت مسئولان مربوطه سعی در تخریب آن داشتند. در دو سه سال اخیر با افزایش علاقه جوانان و موج گسترده رپ فارسی که در بین جوانان و خوانندگان ایرانی افزایش پیدا کرد این بار مسئولین رو سوی خراب کردن این سبک موسیقی آوردند. اما دلیل چیست؟ و چرا صدا و سیمای رژیم به این اندازه برای تخریب یک سبک موسیقی تلاش میکند؟
اگر به این برنامه توجه کنیم می بینیم سعی در مطرح کردن چند مسئله دارند: شیطان پرستی، اعتیاد و فساد اخلاقی. رژیم با راه انداختن چنین برنامه های سعی میکند با یک دیر دو نشان بزند. اول اینکه خانواده هایی که جوانانشان علاقه مند به این سبک هستند رو به نوعی می ترسانند و برای سرکوب جوانان از خانواده های آنان استفاده می کنند. و دوم اینکه افزایش نرخ اعتیاد رو به گردن موسیقی های غربی و رسانه های غرب می اندازند و تلاش در تبرئه خود در مورد رشد بی سابقه اعتیاد در بین جوانان دارند.
طرح مسئله شیطان پرستی و فساد بیشتر برای تحریک اسلامی های تندرو و موافق رژیم است برای سرکوب بیشتر این جوانان بخت برگشته که تنها جرمشان علاقه به سبک خاصی از موسیقی است. حال دلیل اینکه گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی چه ربطی با شیطان پرستی – که خود جهل اکبر و محصول گرايشات ديني متعصبانه است – دارد بماند.
شاید هیچ روشی برای سرکوب جامعه به اندازه درگیر کردن جامعه با خود قدرتمند نباشد. و جمهوری اسلامی از این روش برای افزایش طول عمر خود استفاده میکند و سعی در فرسایشی کردن مبارزات بر ضد خود را دارد تا بگوید این مبارزات همیشه وجود داشته و دارند اما نتیجه بخش نیستند و به نوعی مخالفین خود را از ادامه فعالیت های مایوس کند. چرا که همین جوانان، کارگران و دانشجویان هستند که باید خود آینده خود را تغییر دهند و درگیر کردن آنها با چنین مسائلی آنان را از هدف اصلی که همانا سرنگون کردن رژیم است دور می کند.

توقف هابل!

پارتیا پرتو
پس از اینکه LHC به خاطر برخی از مشکلات خاموش شد اینبار نوبت به توقف تلسکوپ هابل رسید تا روند مشکلات پیش روی علم ادامه داشته باشد. علت این مشکلات بوجود آمدن اشکال در سیستم ثبت و انتقال داده های تلسکوپ به زمین است. بخش فرمت دهنده اطلاعات کامپیوتر هابل با مشکلات اساسی روبروست و تلاش برای راه اندازی مجدد آن به ناکامی انجامید.
بر طبق اطلاعات رسیده از ناسا ماموریت این تلسکوپ حداقل تا ابتدای سال جدید میلادی به تعویق خواهد افتاد. شاتل اتلانتیس که برای مدت 2 هفته مامورانتقال تیم روز رسانی قطعات تلسکوپ هابل را داشت، برای فرستادن نیرو های جدید تعمیراتی آماده خواهد شد. این شاتل فضایی مامور انتقال فضانوردانی بود که برای ماموریت به روز رسانی به مدت 2 سال تمرینات فشرده ای داشتند تا در مدت 2 هفته به بازسازی برخی از قطعات هابل بپردازند.
تلسکوپ فضایی هابل در سال 1990 میلادی به فضا پرتاب شد. اگرچه چند سال اول ماموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در ابزارهای آن، خیلی درخشان نبود، ولی با انجام اولین ماموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت و اطلاعات و تصاویر بسیار با ارزشی را ارسال کرد.
تمامی فعاليت هاي تلسكوپ فضايي هابل توسط پایگاه های زمينی آن كنترل مي شوند. نقطه مركزي تمام عمليات ها تيم عمليات پرواز است كه در مركز پرواز فضایی گودارد واقع در مريلند، قرار دارد. در آنجا نمايشگرهاي وضعيت، بر سالم بودن هابل و بخش‌هاي آن در موقع حركت و فعاليت هاي علمي نظارت مي كنند. آنها حركت هاي هابل را با ارسال فرمان هايي از راه ماهواره به كامپيوتر تلسكوپ كنترل مي كنند. ارتباط آن ها با فضاپيما به هابل مي گويد كه چه كاري را در چه زمانی انجام دهد.
تلسکوپ فضایی هابل مانند بسیاری از ماموریتهای فضایی موفق دیگر بیش از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، فعالیت کرده ‌است و زمزمه‌ها دربارهٔ بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرفها متفاوتی شنیده می شود. اما تنها موضوعی که روشن است تا زمانی که تلسکوپ فضایی بعدی آمادهٔ رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.
پروژه تلسکوپ فضایی بعدی به نام «تلسکوپ فضایی جیمز وب» با اندازه‌ای بزرگ‌تر و قدرتی بالاتر و البته هدفهایی متفاوت در دست طراحی است.

Thursday, September 25, 2008

بومی پذیری دختران! ترس حکومت اسلام از زنان!

الیا تابش

مسئله کنکور و سهمیه بندی، یکی ازمشکلات جوانان به خصوص در این سالهای اخیر بوده است. امسال طرح بومی پذیری اعتراض بسیاری را برانگیخت که و سر انجام حکومت مجبور شد برای جبران اعلام کند که ظرفیت بیشتری را خواهد پذیرفت . حالا هنوز به قول معروف جوهر این تعهدشان خشک نشده طرح دیگری به مجلس ارائه شده که داوطلبان دختر در دانشگاههای شهری که پدر و مادر یا همسرشان سکونت دارند پذیرفته شود و به اصطلاح گزینش بومی شوند.

این یکی از مضحک ترین طرح هایی ست که جمهوری اسلامی برای مقابله با حضور گسترده زنان درجامعه و دانشگاه ها اتخاذ کرده و این را در کنار طرحهای چند مرحله ای ( هر مرحله سخت گیرانه تر!) مقابله با بی حجابی ، لایحه حمایت ازخانواده ،تغییر ساعت کار زنان و ... که بگذارید اصلا نشانی از حکومتی نمیبینید که ذره ای به خودش اطمینان دارد . نشان ازرژیمی

می بینید که ترس به تمام وجودش افتاده و به هر دری میزند تا بلکه این توده وسیع زنان معترض که از همه طرف روی سرش خراب شده اند و برابری میخواهند را چه کند. که البته درنهایت یک کار میتواند برایشان انجام دهد و اینکه شراین حکومت را از سرجامعه کم کند!

از این شوخی و جدی آمیخته با هم که بگذریم و برویم سراغ جامعه. جامعه ای که اعتراض در بخشهای مختلفش به چشم میخورد . اعتراضات کارگران و معلمان، دانشجویان و پرستاران، جوانان و زنان.

در کنار و همانند دیگر بخشها، جنبش زنان هم جلو آمده ، تجربه کسب کرده ، رادیکال تر شده و به چپ چرخیده. از آن بخشی که پارچه های قرمز بستند و اعلام کردند میخواهند در استادیومها فوتبال را تماشا کنند تا دانشجویان دختری که علی رغم تمام تهدیدها و فشارها نقش پر رنگ و فعالی در اعتراضات دانشجویی داشته اند.

مسئله این است که رژیم تمام سعی اش را کرد و بهتر بگویم تمام زورش را زده که از هر دری بشود جلوی این اعتراضات را بگیرد . از سرکوب مستقیم تا سعی در منحرف کردن مسیر ، اما جامعه نپذیرفته، پس زده و خواسته های خودش را مطرح کرده . 30 سال است که تلاش میکند روز فاطمه زهرا را به روز زن تبدیل کند و نتوانسته و جامعه 8 مارس را با خواسته های چپ این روز جلوی خودش گذاشته . از قانون و مدیا و سرکوب بهره گرفته تا فرهنگ ارتجاعی ، مرد سالار ، ضد زن اسلامی را به عنوان فرهنگ غالب جامعه حاکم کند ، اجازه نداده اند . صدها نهاد و گروه علیه خشونت و بدرفتاری با زنان ، علیه قتلهای ناموسی و سنگسار تشکیل شده و حالا ظاهرا میخواهد زنان را در دانشگاهها مرعوب کند.

با انواع و اقسام طرحهای حجاب و جداسازی جنسی و تماس و تهدید خانواده های دانشجویان دختر نتوانست جلوی شرکتشان را در اعتراضات بگیرد و بهتر بگویم نتوانسته جلوی اعتراضی که علیه آپاتاید جنسی وجود دارد را بگیرد که حالا دیگردختران دانشجو یک پایه مهم اش را تشکیل میدهد . همانطور که 30 سال است در جامعه هر روزه به سرکوب زنان در خیابانها و مکانهای عمومی میپردازد و هنوز نتوانسته حجاب را بر سر زنان نگاه دارد و به قول یکی از دوستان « حیاتش به تار مویی بسته » . البته جمهوری اسلامی به درستی درک کرده که این عرصه ایست که لحظه ای کوتاه آمدن از آن به رفتن اش منتهی خواهد شد چرا که اگر یک روز بیاید که همین بر فرض مثال حجاب برداشته شود ، فردای آنروز وجود این رژیم نیز جای تردید دارد.

به هر صورت همانطور که طرحهای پیشین حتی به نقل از خودشان با شکست مواجه شد ، این بار هم نمیتواند با این طرفند زنان را به عقب براند .این نسل سر کوتاه آمدن ندارد. دانشجویان می بایست این مسئله را امر خود دانسته و در مقابل این طرح و دیگر تعرضات جمهوری اسلامی به حقوق اولیه شان بایستند. همینطور که تا به حال هم اینطور بوده . حالا باید متشکل تر به میدان آمد و نشان داد این ترس حکومت واقعی است .

آزمایش بزرگ متوقف شد

پارتیا پرتو، ایران

پس از آنکه هفته گذشته LHC بعد از 20 سال تلاش و صرف هزینه بالغ بر 5.46 میلیارد دلار شروع به کار کرد، این هفته با اولین موانع خود روبرو شد. روز چهارشنبه، با نفوذ هلیوم به تونل برای اولین بار آزمایش متوقف شد. این هلیوم برای سیستم خنک کننده آهنرباهای بسیار قوی ای است که باعث حرکت هیدروژن در مسیری به طول 27 کیلیومتر و با سرعتی نزدیک به سرعت نور میشوند. این سیستم خنک کننده دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا این اهنرباها در دمای منفی 271 درجه سانتی گراد قرار دارند؛ این دما بسیار نزدیک به دمای صفر مطلق کلوین (منفی 273 درجه سلسیوس) می باشد. علت نگاه داشتن اهنرباهای الکتریکی در این دما کم شدن نیروی مقاومت الکتریکی است که در سیم پیچ آنها بوجود می اید. در این دما مقاومت به حداقل خود رسیده ، باعث میشود انرژی مغناطیسی اهنربا افزایش یابد و در نتیجه باعث افزایش سرعت حرکت هیدروژن می شود.

مشکل فوق در فازهای 3 و 4 ازمایش، قبل از اولین برخورد باریکه های هیدروژن بوقوع پیوست. به گفته سخنگوی این مرکز (مرکز تحقیقات هسته ای اروپا موسوم به CERN) هلیوم نفوذ کرده در تونل تنها 1% از کل هلیومی است که در کل LHC وجود دارد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که حتی زمانی که این مشکل بوجود امد دستگاه هنوز در فاز کاری خود باقی مانده بود.

به گفته سخنگوی مرکز در همان روز تکنیسینهای مربوطه به محل اعزام شدند و هلیوم ازدست رفته جایگزین شد و درستگاه برای ازمایش یکبار دیگر مهیا شد.

روز جمعه مشکل فوق رفع شد و آزمایش ادامه یافت. اما به علت بروز مشکلات مکانیکی آزمایش برای بار دوم طی 3 روز متوقف شد.

پس از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان اعلام شد که دستگاه حداقل به مدت زمان 2 ماه خاموش خواهد شد تا مشکلات به طور کامل رفع شوند.

در انجام چنین آزمایش های پیچیده و بزرگی توقف های این چنینی امری کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است.

LHC به مدت 15 سال برای بشر به فعالیت خواهد پرداخت و در طی این زمان اطلاعات زیادی به دست دانشمندان خواهد داد و آینده فعالیت های علمی بشر به نوعی نتایج بنیادین آن بستگی دارد.

ایجاد فضای روحانی!

نوید مینایی

امسال هنوز کلاس درس و دانشگاه آغاز نشده، اعتراض دانشجویان در دانشگاه ها شروع شده است. اعتراض دانشجویان با اعتراض به وضعیت خوابگاه ها و بی مسئولیتی مسئولین دانشگاهی در قبال دانشجویان شروع شده است. به یاد داریم اعتراضات و مبارزه جانانه دانشجویان را در سال گذشته، به یاد داریم سرکوب و تعقیب و گریز دانشجویان را و اعتراضات وسیع بین المللی را برای آزادی دانشجویان.

در حالیکه دانشجویان به عنوان جوانان جامعه یکی از بخش های به شدت درگیر، معترض و پبشرو و پیگیر در مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، در حالیکه آمار دولتی خودحکومت نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد جوانان با خدا و دین کاری ندارند و به آن بی توجه هستند و جمهوری اسلامی مجبور است برای نگه داشتن روسری و مواظبت مدل موی پسران بودن میلیاردها خرج کند و اوباشش را به جان جوانان بیندازد نماینده خامنه ای در دانشگاه ها سخنان مسخره و در عین حال معنی داری می زند."محمد محمدیان رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: “باید فضای کلاس درس، آزمایشگاه و دیگر محیطهای علمی و آموزشی را آنچنان مقدس کنیم که دانشجو حضور خود را در این فضا همچون حضور در مسجد و عبادت تلقی کند.”

به گزارش مهر، محمدیان در معارفه مسئول جدید دفتر نهاد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این مطلب افزود: “همچنین باید سعی کنیم نسل جوان کشورمان را هر چه بیشتر با ریشه های فرهنگی و هویت دینی پیوند دهیم.” بطحایی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز گفت: اگر دعوی احیای تمدن اسلامی در رابطه با توسعه علم را در سر می پرورانیم باید تلاش کنیم معنویات را در بین دانشجویان ترویج دهیم"

این سخنان گرچه در عالم واقع، با وجود جوانانی که از دین و ئخالت آن در زندگی شان عاصی شده اند و طعم تلخ حکومت دینی و فضای دینی را چشیده اند مسخره اند، ولی طرح و تلاش حکومت برای سرکوب آزادی خواهی و امنیت و شادی و برابری را نشان می دهند. هر کدام از میئولین حکومتی امروز با زبانی جوانان و زنان و جامعه را تهدید می کنند. یکی با اعلام برخورد خشن با روزه خواری، یکی با اعلام شروع طرح ضربتی امنیت اجتماعی و یکی به زبان آخوندی و با کلمات مسخره!

محمدیان حتما برای ایجاد فضای مقدس و روحانی می خواهد کمیته انضباطی و حراست و بسیج دانشجویی را تقویت کند، حتما می خواهد صدور احکام کمیته ها و دخالت در زندگی خصوصی دانشجویان را گسترد کند، حتما می خواهد جواب هر انتقاد و مطالبه ای را با تعلیق و محرومیت از تحصیل جواب دهد تا فضای مقدس و روحانی ایجاد کند. چون این دانشجویان و جوانان که هر روز دارند علیه همین تقدس و روحانیت با حکومت مقدس آدم کش مبارزه می کنند و در عرصه های مختلف به شکل های مختلفی در مقابلش ایستاده اند.

اما اگر خیلی خوش بینانه هم به قضیه نگاه کنیم و سرکوبگری نهفته پشت این حرف ها را نادیده بگیریم، همین حرف ها یعنی دخالت هر چه بیشتر مذهب و آخوند و حکومتش در زندگی شخصی و تحصیلی دانشجویان و جوانان. یعنی جداسازی جنسی، یعنی آپارتاید جنسی و اعمال محدودیت نقض آزادی بیان اندیشه و نقد. یعنی چیره کردن خرافات به جای فضای نقد و نقدپذیری و گرفتن امکان تجربه و ازمودن برای جوانان.

مسئله این ست که در مقابل هر دو وجه قضیه باید ایستاد، باید دست مذهب و تقدس و روحانیت را از زندگی مردم و از سر جامعه کوتاه کرد. معلوم است که مردم ایران امروز به خودی خود تقدس و روحانیت را نمی خواهند و و حکومت می خواهد به ضرب کمیته انضباطی و طرح های امنیت اجتماعی به زور وادارشان کند به رعایت عقب مانده ترین و ارتجاعی ترین سنت های بشری. ولی مبارزه متشکل و سازمان یافته حول سیاست های انسانی برای رسیدن به جامعه ای انسانی تنها راه نجات مردم و جوانان در ایران است. باید کاسه کوزه این خرافات و سرکوب را در هم پیچید و برای همیشه و همه جا به زباله دان تاریخ سپردش.

اخبار دانشجویی در هفته گذشته

تهیه و تنظیم از کیان آذر

احضار مجدد محمد پورعبدالله، بیژن صباغ و مرتضی خدمتلو به دادگاه

پس از تشکیل نشدن دادگاه های مقرر شده برای محمد پورعبدالله، بیژن صباغ و مرتضی خدمتلو بنا به دلایلی چون عدم حضور قاضی شعبه و یا نماینده دادستان انقلاب، این افراد بار دیگر به دادگاه احضار شدند. قرار است دادگاه مرتضی خدمتلو در تاریخ 23 آبان و دادگاه محمد پورعبدالله و بیژن صباغ در تاریخ 3 آذر برگزار شود. جلسه دادگاه نسیم سلطان بیگی نیز به دلیل درخواست حضور وکیل در پرونده از سوی وی، به تأخیر افتاد. در این میان، انوشه آزادبر تنها دانشجویی است که با حضور در دادگاه، به دفاع از خود پرداخت. این دانشجوی سابق دانشگاه تهران ، ضمن رد تمامی اتهامات موجود، گفته های خود را در جریان بازجویی، به دلیل فشارهای شدید روانی در زمان بازداشت دانست.

بی اطلاعی از وضعیت هشت دانشجوی زندانی

شش دانشجوی دانشگاه تبریز، یک دانشجوی دانشگاه اصفهان و یک فعال دانشجویی سابق که طی دو ماه پیش بازداشت شده اند، هم چنان در زندان به سرمی برند. دانشجویان بازداشتی سجاد راد مهر، آیدین خواجه ای، فراز ذهتاب، منصور امینیان، مقصود عهدی و امیر مردانی از دانشجویان دانشگاه تبریز و مجید ماکوئی زاد از دانشگاه اصفهان هستند و فعال دانشجویی سابق، داریوش حاتمی، نام دارد. خانواده این زندانیان می گویند طی دو ماه گذشته، از زمان بازداشت آنان، هیچ ملاقاتی با آن ها نداشته اند.

هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شد

هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شد. هستی خضروی که روز-شنبه- بنا بر احضاریه کتبی برای ادای”پاره ای از توضیحات” به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. هنوز از عنوان اتهامی این دانشجو اطلاعی در دست نیست.منزل هستی خضروی روز دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی به مدت ۲ ساعت مورد تفتیش قرار گرفت.

احضار 2 تن فعالین دانشجوئی دانشگاه اصفهان به کمیته انضباطی

علی داوودی دانشجوی حسابداری دانشگاه اصفهان و از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب از سوی کمیته انضباطی به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. این در حالی است که این فعال دانشجویی با این محکومیت، امکان ادامه تحصیل را نداشته و عملا از دانشگاه اخراج می شود. علی داوودی تاکنون به ۶ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.همچنین مازیار معصومی دیگر دانشجوی دانشگاه اصفهان نیز در روندی مشابه به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

احضاریه ها و احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه لرستان

به دنبال تجمعات اردیبهشت ماه گذشته در دانشگاه لرستان که در پی مرگ یک دانشجوی دختر در خوابگاه دخترانه ی فاطمیه برگزار شده بود، کمیته های انضباطی همچون گذشته در تابستان، برای چند تن ازدانشجویان تشکیل و احکام سنگینی صادر شد که تا کنون به قرار زیر می باشد:
زینب کوشکی؛ دو ترم منع موقت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
محمد کریمی؛ یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
محمد نوروزی؛ یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
این ها در حالی است که صادقی، رهپور و فیضی و سجاد طرحانی به کمیته های انضباطی احضار و تفهیم اتهام شده اند. گفتنی است دانشگاه، احکام صادره برای دو فعال دانشجویی این دانشگاه یعنی محمد نوروزی ومحمد کریمی به خاطر فعالیت های پیشین و گزارشات قبل از تحصن اعلام کرده و به صورت جداگانه ای آن ها را به خاطر حضور در تحصن احضار و تفهیم اتهام نموده اند و ایشان منتظر احکام بعدی خود می باشند.

شریفی، آریا و فرخ زادی، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، آزاد شدند

محمد شریفی، امین آریا و سیوان فرخزادی، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از بازداشت های چند روزه با قرار کفالت آزاد شدند.امین آریا و سیوان فرخزادی در روزهای سه شنبه ۱۹ شهریور و پنج شنبه ۲۱ شهریور ماه پس از مراجعه با دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده بودند. محمد شریفی نیز در صحن دانشگاه و در آخر شب توسط نیروهای لباس شخصی ربوده و به دادگاه انقلاب کرج تحویل داده شده بود.محمد شریفی، امین آریا و سیوان فرخزادی هر سه طی هفته گذشته آزاد شدند.این دانشجویان از جمله دانشجویان برگزار کننده تحصن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران (واحد کرج) بودند. در پایان آن تحصن مسئولین دانشگاه به دانشجویان تعهد دادند که هیچ گونه برخوردی با دانشجویان معترض صورت نخواهد گرفت، اما پس از آن مسئولین دانشگاه تربیت ملعم با نقض عهد بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاه تربیت معلم را به کمیته انضباطی احضار کرده و برای آنان احکام انضباطی صادر کردند و طی هفته های گذشته نیز بسیاری از دانشجویان این دانشگاه با احضار به دادگاه انقلاب کرج و بازداشت های چند روزه مواجه شدند. روز شنبه گذشته نیز"امین شجاع" دانشجوی دانشگاه تریبت معلم تهران با قرار کفالت آزاد شده بود.

اعتراض دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مشکلات خوابگاهی

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به اعتراض دانشجویان به مشکلات خوابگاه: فراموش نکنید که من رییس کمیته انضباطی هستم!
در آستانه آغاز سال تحصیلی و در زمانی که هنوز تمام دانشجویان به دانشگاه بازنگشته اند، بیش از یکصد تن از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه گلستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای اعتراض آمیز خواستار رسیدگی و حل مشکلات خوابگاه خود شدند.
گفتنی است که در آغاز سال تحصیلی تعداد افراد ساکن در هر اتاق این خوابگاه به چهار نفر افزایش یافته است، که این موضوع اعتراض شدید دانشجویان را در پی داشت.
همزمان با تحویل این نامه اعتراض آمیز، بیش از چهل نفر از این دانشجویان در دفتر معاونت دانشجویی دانشگاه حاضر شده و به بی توجهی مسئولین دانشگاه، نسبت به نظرات و مشکلات دانشجویان اعتراض کردند. عدم پاسخ گویی بلند پرواز نسبت به خواسته های دانشجویان موجب شدت گرفتن اعتراضات دانشجویان حاضر گردید، که در این هنگام وی با لحنی تهدید آمیز خطاب به آنها گفت: :فراموش نکنید که من رئیس کمیته انضباطی هستم.”
چندی پیش نیز دانشجویان ساکن خوابگاه دستغیب (پسران) و خوابگاه ارم (یکی دیگر از خوابگاه های دختران) نیز، نسبت به مشکلات و برخوردهای توهین آمیز حراست و احضارهای مکرر کمیته انضباطی، تجمعات اعتراض آمیز داشته اند.
گفتنی است از آغاز ریاست محمد هادی ایمانیه، احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به شدت روند صعودی داشته است و تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه با احکام این کمیته مواجه شده اند. چنان که اخیرا چند تن از دانشجویان این دانشگاه نیز به کمیته انضباطی احضار شده اند.

احضار احسان مازندارنی، دانشجوی دانشکده خبر به کمیته انضباطی

یکی از فعالان دانشجویی دانشکده خبر با دریافت احضاریه، به کمیته انضباطی احضار شد.
احسان مازندرانی روز چهارشنبه با دریافت نامه‌ای محرمانه از یکی از کارمندان معاونت دانشجویی دانشکده خبر، به کمیته انضباطی دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی احضار شد.
دانشگاه جامع پیش از این دو نفر دیگر از فعالان دانشجویی این دانشکده را به صورت تلفنی به حراست این دانشگاه احضار کرده بود که با اعتراض گسترده دانشجویان به این اقدام، از ادامه کار خود منصرف شدند.
طبق نامه ابلاغ‌شده، احسان مازندرانی باید تا هشتم مهرماه خود را به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی کند. در این نامه علت احضار عنوان نشده است و حتی نام امضاکننده نامه نیز مشخص نیست.

بازداشت یک دانشجو در شوش

سهراب سگوند، وبلاگ نویس و دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه دزفول صبح روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه از سوی اداره اطلاعات شهرستان شوش احضار شد و پس از چندین ساعت بازجویی آزاد گردید ولی صبح روز دوشنبه مورخه ۲۵ شهریور ماه در منزل مسکونی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان شوش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.از اتهامات ومکان بازداشت سهراب سگوند اطلاعی در دست نیست.

احضار جهانگیرفام و رحمانی، از فعالین دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کمیته انضباطی

در پی احضار گسترده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه، دو تن دیگر از فعالین دانشجویی این دانشگاه به کمیته انضباظی احضار شدند. طیبه جهانگیر فام از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یاسر رحمانی از دانشکده پزشکی شیراز به این کمیته احضار شدند.

تجمع دانشجویان دانشگاه اصفهان دراعتراض به عدم واگذاری خوابگاه

با شروع سال تحصیلی جدید دانشجویان بسیاری دانشگاه ها با مشکلات فراوانی که یکی از آنها عدم امکان استفاده از خوابگاه است، روبه­رو بوده اند. چیش از این اخباری مبنی بر مشکلات دانشجویان دانشگاه های پلی تکنیک، علم و صنعت، علامه منتشر شده بود که این مشکلات و اعتراضات به دانشگاه اصفهان نیز رسید. جمعی از دانشجویان جدید الورود کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان‌ در اعتراض به عدم واگذاری خوابگاه در مقابل درب شمالی دانشگاه تجمع کردند. این تجمع دانشجویی در حالی برگزار شده بود که این دانشجویان سه روز گذشته را در نمازخانه و فضای سبز دانشگاه سپری کرده‌اند.

بازداشت محمد صیادی در همدان

محمد صیادی دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان بازداشت شد. محمد صیادی صبح روز شنبه با ورود به منزل این فعال دانشجویی وی را بازداشت کرده اند.

مخالفت باایجاد گیت های کنترل در دانشگاه تهران و نصب دوربین در دانشگاه شریف

دبیر شورای صنفی کوی دانشگاه تهران نسبت به ایجاد گیت های کنترل در ورودی کوی دانشگاه تهران انتقاد کرد و گفت: این گیت ها با واکنش منفی و حساسیت دانشجویان مواجه شده و می شود. مجتبی جباری پور اظهار کرد: با ایجاد گیت ها در درب ورودی کوی، دانشجویان باید هنگام ورود و خروج کارت بزنند که دانشجویان با این طرح مخالف هستند.دبیر شورای صنفی کوی دانشگاه اظهار کرد: در این راستا اگر دانشجویی هنگام ورود کارت نداشته باشد برای ورود به کوی با مشکل مواجه خواهد شد و این امر ممکن است دانشجویان را با تنش مواجه کند.

اعتماد

بلاتکلیفی ٥٤ نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه

۵۴ نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه که در رشته ی کامپیوتر واحد نیمه حضوری این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند، در وضعیت نامشخصی به سر می برند. بنابه خبرهای رسیده، واحد فوق از ثبت نام دانشجویانی که جهت انتخاب واحد به دانشگاه مراجعه کرده بودند، خودداری کرده است. مسئولین این واحد در توضیح این مسأله گفته اند که به علت مشکلات مالی قادر به پذیرش دانشجویان فوق نیستند و این دانشجویان می توانند جهت ادامه تحصیل در واحد میاندواب ثبت نام کنند. این در حالی است که تعداد زیادی از دانشجویان فوق متأهل اند و یا کارمند ادارات دولتی می باشند.. دانشجویان که نسبت به این موضوع به ریاست دانشگاه ارومیه شکایت کرده بودند، در پی تأیید نظر واحد نیمه حضوری از سوی رئیس دانشگاه صبح امروز در محل واحد آموزش های نیمه حضوری تحصن کردند.

خضر رسول مروت دانشجوی ادبیات ارومیه به سه سال حبس محکوم شد

خضر رسول مروت دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه ارومیه از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به سه سال حبس تعزيري محکوم شد.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به مشکلات اسکان خوابگاهی در مقابل ساختمان معاونت دانشجویی دانشگاه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه خليج فارس در مقابل دفتر احمدی نژاد

شماری از دانشجويان دانشگاه خليج فارس در اعتراض به لغو بورسيه دانشجويان در مقابل دفتر احمدی نژاد تجمع کردند. دانشجويان دختر دانشگاه بين المللي خليج فارس خواستار رفع مشکلات خود هستند.

آزادی 2 دانشجوی دانشگاه اهواز و تربیت معلم با قرار وثیقه

"جواد علیخانی" دانشجوی دانشگاه چمران اهواز پس از ۱۱ ماه حبس روز پنج شنبه 21 شهریور ماه از زندان آزاد شد. روز ۲۸ مهر سال گذشته به اتهام تلاش برای انتشار نشریه "موهن" همراه شمار دیگری از فعالین دانشجویی دانشگاه چمران دستگیر شد. علارغم اینکه دانشجویان دستگیر شده دانشگاه چمران با قید ضمانت آزاد شده بودند، اما وزارت اطلاعات از آزادی جواد علیخانی با قید ضمانت ممانعت می کرد. جواد علیخانی در ۲ دادگاه محاکمه شد، وی روز ۱۱ اردیبهشت ماه در دادگاه انقلاب محاکمه و از تمامی اتهامات تبرئه گردید، و در ۱۹ خرداد ماه در شعبه ۱۷ کیفری استان اهواز محاکمه شد وی تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرد.

افزایش ظرفیت دانشگاههای تهران برای رفع مشکل کنکوری ها

در پی اعتراض داوطلبان ورود به دانشگاهها به نتایج کنکور سراسری، وزارت علوم ده درصد به ظرفیت دانشگاههای تهران اضافه کرده تا داوطلبان شهرستانی که با اجرای طرح بومی سازی با وجود دارا بودن رتبه های بالا نتوانسته بودند در این دانشگاهها قبول شوند، دوباره شانس خود را امتحان کنند. بر اساس تصمیم جدید، ده درصد به ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و بهشتی اضافه می شود. برای داوطلبان رشته ریاضی نیز ده درصد به ظرفیت رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاههای صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر اضافه شده است. در رشته علوم انسانی نیز ده درصد به رشته حقوق دانشگاههای تهران،بهشتی و علامه طباطبایی افزوده است. اگر داوطلبان کنکور در این انتخاب رشته شرکت کرده و قبول شوند، پذیرش قبلی آنها باطل می شود. پیش بینی می شود تنها داوطلبانی که رتبه دو رقمی یا سه رقمی دارند، بتوانند وضعیت خود را تغییر داده و در دانشگاههای معتبرتری قبول شوند. وزارت علوم در حالی تصمیم به اضافه کردن ظرفیت های خالی گرفته است که تعداد زیادی از داوطلبان بعد از اعلام نتایج کنکور ورودی دانشگاهها با تجمع جلوی سازمان سنجش آموزش به نتایج کنکور و "گزینش بومی" اعتراض کردند.گزینش بومی بر اساس مصوبه ای انجام شده که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. بر اساس این مصوبه 65 درصد حجم پذیرش دانشجو در دانشگاهها به صورت بومی انجام می شود.با توجه به این که اکثر دانشگاههای معتبر ایران در شهر تهران قرار دارند، معترضان معتقد بودند که اجرای این تصمیم باعث شده که شهرستانی ها از ورود به دانشگاههایی نظیر تهران، صنعتی شریف، بهشتی، امیر کبیر، علم و صنعت و بقیه دانشگاهها محروم شوند.

بی بی سی

صدور یک ترم تعلیق برای فرشید آذر نیوش دانشجوی قزوین

فرشید آذر نیوش دانشجوی دانشگاه قزوین با صدور حکم از طرف کمیته انضباطی این دانشگاه با یک ترم محرومیت از تحصیل مواجه شد.

بهرام واحدی دانشجوی دانشگاه زنجان، آزاد شد

بهرام واحدی، دانشجوی دانشگاه زنجان، امروز پنج شنبه، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی، ۱۶ مرداد ماه، با هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری وی در تبریز بازداشت شده بود. واحدی بیش از ۲۱ روز در بازداشتگاه انفرادی، اطلاعات زنجان بازداشت بود و سپس به زندان مرکزی زنجان منتقل شده بود. واحدی، امروز صبح با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی در پی بازداشت های دانشگاه زنجان در سال جاری بازداشت شده بود. وی آخرین دانشجوی این دانشگاه است که با قرار وثیقه آزاد می شود. پیش از او نیز، سورنا هاشمی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و پیام شکیبا و حسن جنیدی نیز با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شده اند.

آزادی امیر امیرقلی دانشجوی بازداشت شده در خاوران

امیر امیرقلی كه در تاريخ هشت شهريور امسال توسط نيروهاي امنيتي در خاوران بازداشت شد روزچهارشنبه با وثيقه صد ميليون توماني آزاد شد.

دانشگاه و دانشجویان کمونیست

کامران مزین، ایران

آنچه برای دانشجویان کمونیست در ابتدای سال تحصیلی به عنوان امری مهم میتواند مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر میخواهند به عنوان جریان و رهبری اصلی جنبش دانشجویی عمل کنند باید از همان ابتدا وظایف و اهداف خود را در سال بسنجند و سعی بر پیاده کردن آن داشته باشند. آن چه از گذشته به عنوان تجربه به ما ارمغان شده و تحلیل درست از جایگاه امروزی چپ دانشجویی و هم چنین برنامه ریزی و ارائه راهکار درست و دور اندیشانه به ما کمک میکند که در طول سال با یک جریان قدرتمند و استوار کمونیستی در دانشگاه روبه رو باشیم. آنچه از تاریخ سال گذشته چپ در دانشگاه به عنوان تحلیل بیرون می آید نشان از یک جریان قوی تا شانزده آذرمیدهد که در ادامه یک رکود نسبی در فعالیت و کاردانشجویان کمونیست به دنبال دستگیریهای بعد از 16 اذررا نشان میدهد. این رکود میتواند شکسته شود به شرط انکه خود را برای ایستادگی قدرتمندانه فراهم آوریم و بدانیم که هدفمان از اعتراضات دانشجویی و نقش یک کمونیست در این مواقع چیست؟ وقتی در تجمعات ضد آپارتاید جنسی و یا دفاع از دانشجویان مهمان بتوانیم با استفاده از آلترناتیوی قدرتمند و مدرن حضور داشته باشیم, وقتی خط ما به طور مثال در دانشگاه زنجان در رهبری اعتراضات جایگزین اخلاقیات ضد زن و اسلامی شود و یا حضور پررنگی در انجمنها و کارهای فرهنگی و ایجاد نشریات دانشجویی داشته باشیم. آن وقت است که میتوانیم بگوییم پیروز شده ایم. هر اندازه که بتوانیم جمهوری اسلامی را در دور جدید اقداماتش برای اسلامی کردن دانشگاه ها زمین گیر کنیم آنگاه میتوانیم بفهمیم که دانشجویان کمونیست چه نقش برجسته ای در دانشگاه دارند؟ چون ایستادن در برابر اسلامی کردن دانشگاه ها به طور مشخصی به فعالیت کمونسیتها گره خورده است. به هر صورت آنچه گذشت فرصت خوبی برای تداوم کارمان است .امری که همان طورکه گفتم بعد از 16 اذر پارسال موفق نبوده ایم را میتوانیم اینبار با برنامه و هدایت به خوبی دنبال کنیم.

جنبش سوسیالیستی هنوز یک جنبش قدرتمند در دانشگاه است و هنوز شبح لنین سران جمهوری اسلامی و مدیای بوررژوازی را میترساند. تنها چیزی که میتواند ما را به رخوت وادارد خودمان هستیم . و البته بهترین منتقد خودمان هم خودمان خواهیم بود. وقتی بتوانیم یک برنامه و انسجام خوب از کارمان داشته باشیم آن وقت میتوانیم درباره نوع چگونگی فعالیت و یا پیاده کردن نقشه هایمان صحبت کنیم. نباید سعی شود که دانشجویان را به یک نوع فعالیت خاص هدایت کرد.اینکه اخیرا بحثهای بعضا بی ربطی درباره کار علنی یا غیر علنی انجام شده که اینها را باید به کنار نهاد و فعالیت دانشجویان را بر اساس شرایط زمان و مکان و نوع توانمندیهای انها مشخص نمود.هم کار علنی و هم غیر علنی و و راه سوم نیمه علنی درست و اصولی است.تنها بستگی به کار افراد و شرایط مکانی وزمانی انها دارد.انچه نباید صورت بگیرد و به عنوان خط قرمز ما مشخص میشود عدول از مبانی کمو نیستی و به حاشیه رفتن در اثر راست گرایی و چپ گرایی افراطی و یا خط سانتر است. مبانی کمونیستی ما هرچند امتحان ایده لوژیکی ندارد اما به طور مشخصی خطوطی عمده و پررنگ دارد که یک دانشجوی کمونیست را مشخص میکند. پاسیفیسم ,سازش با جمهوری اسلامی و جریانات راست, ایثار گرایی, شعارهای ناسیونالیستی و مذهبی و دفاع از جنگ و مخالفت ناسیونالیستی با امپریالیسم خط قرمز مبانی کمونیستی و دفاع از کارگران و زنان و کودکان و دفاع از سکولاریسم و ازادی بیان خطوطی است که امروزه یک کمونیست را در دانشگاه و جاهای دیگر متمایز میکند. درباره نوع فعالیت و کارهایمان و یا کار علنی و غیر علنی مسائل فرعی است که نباید بحث درباره ان در کارمان خلل ایجاد کند. خط حزب کمونیست کارگری به عنوان حزب طبقه کارگر در این راه میتواند بسیار به دانشجویان چپ کمک کند. خط کمونیزم کارگری یک خط جامع و باز است که میتواند دانشجویان را در هدایت به پیروزی موفق کند. همان طور که در طول این چند سال اخیرکمونیزم کارگری و حزبش با نقدهای خود به بدنه دانشجویی بسیارتوانسته در چپ تر شدن این جریان سهم داشته باشد اینبار بایدبا ورود به بدنه اصلی دانشجویی خود به بعنوا ن رهبرفعالیتهای عملی بدنه دانشجویی سر زبانها بیاورد که در ان صورت است که جمهوری اسلامی و جریانات راست کاملا به شکست خواهند رسید. هرچه است آن است که باید بدانیم کمونیستها باید سال تحصیلی را با ضربات سهمگن به جمهوری اسلامی به پایان برسانند.

در حاشیه

کامران جان به نظرم بحث خوبی را باز کرده ای. از خوانندگان نشریه و بخصوص از رفقای سازمان جوانان کمونیست دعوت میکنیم به این بحث وارد شوند. من هم به سهم خود نکاتی دارم. برای مثال با برخی جنبه ها از ارزیابی شما از چپ در دانشگاه و یا وظایف آن خیلی موافق نیستم. اما خوب است بقیه رفقا نظر بدهند و وارد بحث شوند. در ضمن در مورد کار علنی یا غیر علنی و اینکه بحث چه بوده خوب است که مورد بیشتر صحبت کنید. در هر حال موضوع دانشگاه و دانشجویان کمونیست جالب است و یک بحث آزاد جدی و فعال حول آن مفید خواهد بود. مخلص مصطفی.

Thursday, September 18, 2008

آزمایش بزرگ!

پارتیا پرتو، ایران
چهار شنبه گذشته پس از مدتها انتظار سرانجام LHC (برخورددهنده بزرگ هادرون) شروع به کار کرد. ساخت اين پروژه 20 سال به طول انجاميد. این آمایش که بنابه گفته دانشمندان، بزرگترین ازمایش علمی بشریت تا کنون است در مرکز تحقیقات هسته ای اروپا واقع در مرز فرانسه سوئیس موسوم به CERN انجام می گیرد. و در آن شکل گیری جهان ما، در لحظه وقوع انفجار بزرگ (بیگ بنگ) را شبیه سازی می کند.
از اهدف اصلی این آزمایش تلاش برای پیدا کردن بوزون های هیگز(1)، آزمون نظريه استاندارد ذرات، کشف نظريه ابر تقارن ، نظريه وحدت بزرگ و بیش از همه کشف اسراری است که تا کنون به علت عدم دسترسی ما به این آزمایش از آنها بی اطلاع بوده ایم، مي باشد.
در این آزمایش، پروتون‌ها، در تونلي به طول ۲۶ کیلومتر، شتاب گرفته و انرژيشان به ۱۴ تریلیون الکترون ولت مي رسد و سپس با يکديگر برخورد می‌کنند تا بر اثر اين برخورد، اثري از وجود هيگز به دست دانشمندان برسد.
اين مرکز داراي چهار آشکار ساز به نام هاي: ال‌اچ‌سی‌بی، آلیس، اتلس و سي ام اس مي باشد. که هر کدام از آنها تحت نظارت یک تیم ویژه از فیزیکدان ها مي باشد. ال‌اچ‌سی‌بی و آلیس برای کاوش پدیده‌های خاص فیزیکی، و اطلس و سی‌ام‌اس آشکارسازهایی برای اهداف عمومی فعاليت مي کنند. هدف هر دو آنها شناسایی ذرات بوزون هیگز و جستجوی ذرات ابرمتقارن و تلاش برای یافتن ابعاد اضافی در فضا خواهد بود.
در صورت کشف ابعاد اضافي (به غير از چهار بعد فضا و يک بعد زمان) بسياري از مشکلات نظرياتي همچون نظريه ريسمان ها حل خواهد شد،‌و به نوعي مي توانند بر صحت و درستي خود تاکيد کنند.
از نکات بسیار جالبي که در پیرامون این ازمایش اتفاق افتاد اظهار تمایل بسیاری از دانشمندان به عدم موفقیت این ازمایش در پیدا کردن بوزون های هیگز بود. در گفتگو هایی که برخی از دانشمندان با رسانه های جمعی مختلف داشتند اظهار کردند به علت اینکه پیدا نکردن این ذرات (بوزون های هیگز) خود باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که اطلاعات ما درباره ذرات بنیادی از بنیان اشتباه می باشد، و موجب خواهد شد دانشمندان دوباره رو به مطالعات بنیادی کنند، و بشریت اينده خود را در جهاني با مشخصات ديگر جستجو کند.
نتایج این آزمایشات هر چه باشد در اینده ما تاثیرات شگرفی ایجاد خواهد کرد. در صورتي که نظرياتي کنوني ثابت شوند، بشريت به مرحله جديدي از علم مي رسد. و ميتوان انتظار داشت بسياري از مشکلات پيش روي بشر به سادگي حل خواهند شد. در صورتي که نتايج اين آزمايش، تئوري ها و نظريات کنوني را رد کند، مشخص مي شود که دانشمندان سالها بر روي نظرياتي کار مي کردند که از بنيان اشتباه بوده اند. و اين خود باعث مي شود مطالعات جديد با نتيج جديد بدست بيايند که اينده بشر را در خط سير ديگري قرار دهد.
توضيحات:
1 – بوزون هيگز: يا ذره خدا از ذرات اساسي سازنده جهان است که به افتخار فيزيکدان انگليسي پيتر هيگز نام گذاري شد. از دیدگاه کیهان‌شناسی، خلاء دارای نوعی چگالی انرژی است، که انرژی تاریک یا ثابت کیهان‌شناختی نامیده می‌شود. از نظر فیزیک ذرات بنیادی، میدان هیگز، در خلاء نفوذ می‌کند. در مدل استاندارد فیزیک ذرات، جرم همهٔ ذرات در نتیجهٔ بر هم کنش میدان هيگز به وجود می‌آید. پیش بینی می‌شود، نتیجه برانگیختگی‌های میدان هیگز را به صورت ذرهٔ بوزون هیگز مشاهده کرد. آشکارسازی ذرهٔ هیگز، که تنها ذرهٔ موجود در مدل استاندارد است که به صورت تجربی مشاهده نشده‌است، یکی از چالش‌های مهم فیزیک ذرات کنونی است.