Thursday, September 25, 2008

ایجاد فضای روحانی!

نوید مینایی

امسال هنوز کلاس درس و دانشگاه آغاز نشده، اعتراض دانشجویان در دانشگاه ها شروع شده است. اعتراض دانشجویان با اعتراض به وضعیت خوابگاه ها و بی مسئولیتی مسئولین دانشگاهی در قبال دانشجویان شروع شده است. به یاد داریم اعتراضات و مبارزه جانانه دانشجویان را در سال گذشته، به یاد داریم سرکوب و تعقیب و گریز دانشجویان را و اعتراضات وسیع بین المللی را برای آزادی دانشجویان.

در حالیکه دانشجویان به عنوان جوانان جامعه یکی از بخش های به شدت درگیر، معترض و پبشرو و پیگیر در مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، در حالیکه آمار دولتی خودحکومت نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد جوانان با خدا و دین کاری ندارند و به آن بی توجه هستند و جمهوری اسلامی مجبور است برای نگه داشتن روسری و مواظبت مدل موی پسران بودن میلیاردها خرج کند و اوباشش را به جان جوانان بیندازد نماینده خامنه ای در دانشگاه ها سخنان مسخره و در عین حال معنی داری می زند."محمد محمدیان رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: “باید فضای کلاس درس، آزمایشگاه و دیگر محیطهای علمی و آموزشی را آنچنان مقدس کنیم که دانشجو حضور خود را در این فضا همچون حضور در مسجد و عبادت تلقی کند.”

به گزارش مهر، محمدیان در معارفه مسئول جدید دفتر نهاد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این مطلب افزود: “همچنین باید سعی کنیم نسل جوان کشورمان را هر چه بیشتر با ریشه های فرهنگی و هویت دینی پیوند دهیم.” بطحایی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز گفت: اگر دعوی احیای تمدن اسلامی در رابطه با توسعه علم را در سر می پرورانیم باید تلاش کنیم معنویات را در بین دانشجویان ترویج دهیم"

این سخنان گرچه در عالم واقع، با وجود جوانانی که از دین و ئخالت آن در زندگی شان عاصی شده اند و طعم تلخ حکومت دینی و فضای دینی را چشیده اند مسخره اند، ولی طرح و تلاش حکومت برای سرکوب آزادی خواهی و امنیت و شادی و برابری را نشان می دهند. هر کدام از میئولین حکومتی امروز با زبانی جوانان و زنان و جامعه را تهدید می کنند. یکی با اعلام برخورد خشن با روزه خواری، یکی با اعلام شروع طرح ضربتی امنیت اجتماعی و یکی به زبان آخوندی و با کلمات مسخره!

محمدیان حتما برای ایجاد فضای مقدس و روحانی می خواهد کمیته انضباطی و حراست و بسیج دانشجویی را تقویت کند، حتما می خواهد صدور احکام کمیته ها و دخالت در زندگی خصوصی دانشجویان را گسترد کند، حتما می خواهد جواب هر انتقاد و مطالبه ای را با تعلیق و محرومیت از تحصیل جواب دهد تا فضای مقدس و روحانی ایجاد کند. چون این دانشجویان و جوانان که هر روز دارند علیه همین تقدس و روحانیت با حکومت مقدس آدم کش مبارزه می کنند و در عرصه های مختلف به شکل های مختلفی در مقابلش ایستاده اند.

اما اگر خیلی خوش بینانه هم به قضیه نگاه کنیم و سرکوبگری نهفته پشت این حرف ها را نادیده بگیریم، همین حرف ها یعنی دخالت هر چه بیشتر مذهب و آخوند و حکومتش در زندگی شخصی و تحصیلی دانشجویان و جوانان. یعنی جداسازی جنسی، یعنی آپارتاید جنسی و اعمال محدودیت نقض آزادی بیان اندیشه و نقد. یعنی چیره کردن خرافات به جای فضای نقد و نقدپذیری و گرفتن امکان تجربه و ازمودن برای جوانان.

مسئله این ست که در مقابل هر دو وجه قضیه باید ایستاد، باید دست مذهب و تقدس و روحانیت را از زندگی مردم و از سر جامعه کوتاه کرد. معلوم است که مردم ایران امروز به خودی خود تقدس و روحانیت را نمی خواهند و و حکومت می خواهد به ضرب کمیته انضباطی و طرح های امنیت اجتماعی به زور وادارشان کند به رعایت عقب مانده ترین و ارتجاعی ترین سنت های بشری. ولی مبارزه متشکل و سازمان یافته حول سیاست های انسانی برای رسیدن به جامعه ای انسانی تنها راه نجات مردم و جوانان در ایران است. باید کاسه کوزه این خرافات و سرکوب را در هم پیچید و برای همیشه و همه جا به زباله دان تاریخ سپردش.

No comments: