Tuesday, September 30, 2008

توقف هابل!

پارتیا پرتو
پس از اینکه LHC به خاطر برخی از مشکلات خاموش شد اینبار نوبت به توقف تلسکوپ هابل رسید تا روند مشکلات پیش روی علم ادامه داشته باشد. علت این مشکلات بوجود آمدن اشکال در سیستم ثبت و انتقال داده های تلسکوپ به زمین است. بخش فرمت دهنده اطلاعات کامپیوتر هابل با مشکلات اساسی روبروست و تلاش برای راه اندازی مجدد آن به ناکامی انجامید.
بر طبق اطلاعات رسیده از ناسا ماموریت این تلسکوپ حداقل تا ابتدای سال جدید میلادی به تعویق خواهد افتاد. شاتل اتلانتیس که برای مدت 2 هفته مامورانتقال تیم روز رسانی قطعات تلسکوپ هابل را داشت، برای فرستادن نیرو های جدید تعمیراتی آماده خواهد شد. این شاتل فضایی مامور انتقال فضانوردانی بود که برای ماموریت به روز رسانی به مدت 2 سال تمرینات فشرده ای داشتند تا در مدت 2 هفته به بازسازی برخی از قطعات هابل بپردازند.
تلسکوپ فضایی هابل در سال 1990 میلادی به فضا پرتاب شد. اگرچه چند سال اول ماموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در ابزارهای آن، خیلی درخشان نبود، ولی با انجام اولین ماموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت و اطلاعات و تصاویر بسیار با ارزشی را ارسال کرد.
تمامی فعاليت هاي تلسكوپ فضايي هابل توسط پایگاه های زمينی آن كنترل مي شوند. نقطه مركزي تمام عمليات ها تيم عمليات پرواز است كه در مركز پرواز فضایی گودارد واقع در مريلند، قرار دارد. در آنجا نمايشگرهاي وضعيت، بر سالم بودن هابل و بخش‌هاي آن در موقع حركت و فعاليت هاي علمي نظارت مي كنند. آنها حركت هاي هابل را با ارسال فرمان هايي از راه ماهواره به كامپيوتر تلسكوپ كنترل مي كنند. ارتباط آن ها با فضاپيما به هابل مي گويد كه چه كاري را در چه زمانی انجام دهد.
تلسکوپ فضایی هابل مانند بسیاری از ماموریتهای فضایی موفق دیگر بیش از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، فعالیت کرده ‌است و زمزمه‌ها دربارهٔ بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرفها متفاوتی شنیده می شود. اما تنها موضوعی که روشن است تا زمانی که تلسکوپ فضایی بعدی آمادهٔ رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.
پروژه تلسکوپ فضایی بعدی به نام «تلسکوپ فضایی جیمز وب» با اندازه‌ای بزرگ‌تر و قدرتی بالاتر و البته هدفهایی متفاوت در دست طراحی است.

No comments: