Thursday, September 25, 2008

دانشگاه و دانشجویان کمونیست

کامران مزین، ایران

آنچه برای دانشجویان کمونیست در ابتدای سال تحصیلی به عنوان امری مهم میتواند مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر میخواهند به عنوان جریان و رهبری اصلی جنبش دانشجویی عمل کنند باید از همان ابتدا وظایف و اهداف خود را در سال بسنجند و سعی بر پیاده کردن آن داشته باشند. آن چه از گذشته به عنوان تجربه به ما ارمغان شده و تحلیل درست از جایگاه امروزی چپ دانشجویی و هم چنین برنامه ریزی و ارائه راهکار درست و دور اندیشانه به ما کمک میکند که در طول سال با یک جریان قدرتمند و استوار کمونیستی در دانشگاه روبه رو باشیم. آنچه از تاریخ سال گذشته چپ در دانشگاه به عنوان تحلیل بیرون می آید نشان از یک جریان قوی تا شانزده آذرمیدهد که در ادامه یک رکود نسبی در فعالیت و کاردانشجویان کمونیست به دنبال دستگیریهای بعد از 16 اذررا نشان میدهد. این رکود میتواند شکسته شود به شرط انکه خود را برای ایستادگی قدرتمندانه فراهم آوریم و بدانیم که هدفمان از اعتراضات دانشجویی و نقش یک کمونیست در این مواقع چیست؟ وقتی در تجمعات ضد آپارتاید جنسی و یا دفاع از دانشجویان مهمان بتوانیم با استفاده از آلترناتیوی قدرتمند و مدرن حضور داشته باشیم, وقتی خط ما به طور مثال در دانشگاه زنجان در رهبری اعتراضات جایگزین اخلاقیات ضد زن و اسلامی شود و یا حضور پررنگی در انجمنها و کارهای فرهنگی و ایجاد نشریات دانشجویی داشته باشیم. آن وقت است که میتوانیم بگوییم پیروز شده ایم. هر اندازه که بتوانیم جمهوری اسلامی را در دور جدید اقداماتش برای اسلامی کردن دانشگاه ها زمین گیر کنیم آنگاه میتوانیم بفهمیم که دانشجویان کمونیست چه نقش برجسته ای در دانشگاه دارند؟ چون ایستادن در برابر اسلامی کردن دانشگاه ها به طور مشخصی به فعالیت کمونسیتها گره خورده است. به هر صورت آنچه گذشت فرصت خوبی برای تداوم کارمان است .امری که همان طورکه گفتم بعد از 16 اذر پارسال موفق نبوده ایم را میتوانیم اینبار با برنامه و هدایت به خوبی دنبال کنیم.

جنبش سوسیالیستی هنوز یک جنبش قدرتمند در دانشگاه است و هنوز شبح لنین سران جمهوری اسلامی و مدیای بوررژوازی را میترساند. تنها چیزی که میتواند ما را به رخوت وادارد خودمان هستیم . و البته بهترین منتقد خودمان هم خودمان خواهیم بود. وقتی بتوانیم یک برنامه و انسجام خوب از کارمان داشته باشیم آن وقت میتوانیم درباره نوع چگونگی فعالیت و یا پیاده کردن نقشه هایمان صحبت کنیم. نباید سعی شود که دانشجویان را به یک نوع فعالیت خاص هدایت کرد.اینکه اخیرا بحثهای بعضا بی ربطی درباره کار علنی یا غیر علنی انجام شده که اینها را باید به کنار نهاد و فعالیت دانشجویان را بر اساس شرایط زمان و مکان و نوع توانمندیهای انها مشخص نمود.هم کار علنی و هم غیر علنی و و راه سوم نیمه علنی درست و اصولی است.تنها بستگی به کار افراد و شرایط مکانی وزمانی انها دارد.انچه نباید صورت بگیرد و به عنوان خط قرمز ما مشخص میشود عدول از مبانی کمو نیستی و به حاشیه رفتن در اثر راست گرایی و چپ گرایی افراطی و یا خط سانتر است. مبانی کمونیستی ما هرچند امتحان ایده لوژیکی ندارد اما به طور مشخصی خطوطی عمده و پررنگ دارد که یک دانشجوی کمونیست را مشخص میکند. پاسیفیسم ,سازش با جمهوری اسلامی و جریانات راست, ایثار گرایی, شعارهای ناسیونالیستی و مذهبی و دفاع از جنگ و مخالفت ناسیونالیستی با امپریالیسم خط قرمز مبانی کمونیستی و دفاع از کارگران و زنان و کودکان و دفاع از سکولاریسم و ازادی بیان خطوطی است که امروزه یک کمونیست را در دانشگاه و جاهای دیگر متمایز میکند. درباره نوع فعالیت و کارهایمان و یا کار علنی و غیر علنی مسائل فرعی است که نباید بحث درباره ان در کارمان خلل ایجاد کند. خط حزب کمونیست کارگری به عنوان حزب طبقه کارگر در این راه میتواند بسیار به دانشجویان چپ کمک کند. خط کمونیزم کارگری یک خط جامع و باز است که میتواند دانشجویان را در هدایت به پیروزی موفق کند. همان طور که در طول این چند سال اخیرکمونیزم کارگری و حزبش با نقدهای خود به بدنه دانشجویی بسیارتوانسته در چپ تر شدن این جریان سهم داشته باشد اینبار بایدبا ورود به بدنه اصلی دانشجویی خود به بعنوا ن رهبرفعالیتهای عملی بدنه دانشجویی سر زبانها بیاورد که در ان صورت است که جمهوری اسلامی و جریانات راست کاملا به شکست خواهند رسید. هرچه است آن است که باید بدانیم کمونیستها باید سال تحصیلی را با ضربات سهمگن به جمهوری اسلامی به پایان برسانند.

در حاشیه

کامران جان به نظرم بحث خوبی را باز کرده ای. از خوانندگان نشریه و بخصوص از رفقای سازمان جوانان کمونیست دعوت میکنیم به این بحث وارد شوند. من هم به سهم خود نکاتی دارم. برای مثال با برخی جنبه ها از ارزیابی شما از چپ در دانشگاه و یا وظایف آن خیلی موافق نیستم. اما خوب است بقیه رفقا نظر بدهند و وارد بحث شوند. در ضمن در مورد کار علنی یا غیر علنی و اینکه بحث چه بوده خوب است که مورد بیشتر صحبت کنید. در هر حال موضوع دانشگاه و دانشجویان کمونیست جالب است و یک بحث آزاد جدی و فعال حول آن مفید خواهد بود. مخلص مصطفی.

No comments: