Tuesday, September 30, 2008

چرا شوک؟

پارتیا پرتو، ایران
این مطلب رو در ادامه مطلب هفته گذشته دوست عزیزم ژاله آزادی که در مورد برنامه شوک (که راجع به موسیقی رپ بود) با نام "شوک یا چرند" نوشته بود، نوشتم.
اگر کمی به گذشته برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد موسیقی نگاه کنیم می بینیم در گذشته ای نه چندان دور برنامه های مشابهی البته نه در چنین سطحی راجع به موسیقی متال داشتیم و این اولین برنامه ای نیست که سعی در تخرب یک سبک موسیقی دارد. چند سال پیش که موسیقی متال در میان جوانان ایرانی گل کرده بود و طرفدارن بسیار زیادی داشت مسئولان مربوطه سعی در تخریب آن داشتند. در دو سه سال اخیر با افزایش علاقه جوانان و موج گسترده رپ فارسی که در بین جوانان و خوانندگان ایرانی افزایش پیدا کرد این بار مسئولین رو سوی خراب کردن این سبک موسیقی آوردند. اما دلیل چیست؟ و چرا صدا و سیمای رژیم به این اندازه برای تخریب یک سبک موسیقی تلاش میکند؟
اگر به این برنامه توجه کنیم می بینیم سعی در مطرح کردن چند مسئله دارند: شیطان پرستی، اعتیاد و فساد اخلاقی. رژیم با راه انداختن چنین برنامه های سعی میکند با یک دیر دو نشان بزند. اول اینکه خانواده هایی که جوانانشان علاقه مند به این سبک هستند رو به نوعی می ترسانند و برای سرکوب جوانان از خانواده های آنان استفاده می کنند. و دوم اینکه افزایش نرخ اعتیاد رو به گردن موسیقی های غربی و رسانه های غرب می اندازند و تلاش در تبرئه خود در مورد رشد بی سابقه اعتیاد در بین جوانان دارند.
طرح مسئله شیطان پرستی و فساد بیشتر برای تحریک اسلامی های تندرو و موافق رژیم است برای سرکوب بیشتر این جوانان بخت برگشته که تنها جرمشان علاقه به سبک خاصی از موسیقی است. حال دلیل اینکه گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی چه ربطی با شیطان پرستی – که خود جهل اکبر و محصول گرايشات ديني متعصبانه است – دارد بماند.
شاید هیچ روشی برای سرکوب جامعه به اندازه درگیر کردن جامعه با خود قدرتمند نباشد. و جمهوری اسلامی از این روش برای افزایش طول عمر خود استفاده میکند و سعی در فرسایشی کردن مبارزات بر ضد خود را دارد تا بگوید این مبارزات همیشه وجود داشته و دارند اما نتیجه بخش نیستند و به نوعی مخالفین خود را از ادامه فعالیت های مایوس کند. چرا که همین جوانان، کارگران و دانشجویان هستند که باید خود آینده خود را تغییر دهند و درگیر کردن آنها با چنین مسائلی آنان را از هدف اصلی که همانا سرنگون کردن رژیم است دور می کند.

No comments: