Thursday, September 18, 2008

آزمایش بزرگ!

پارتیا پرتو، ایران
چهار شنبه گذشته پس از مدتها انتظار سرانجام LHC (برخورددهنده بزرگ هادرون) شروع به کار کرد. ساخت اين پروژه 20 سال به طول انجاميد. این آمایش که بنابه گفته دانشمندان، بزرگترین ازمایش علمی بشریت تا کنون است در مرکز تحقیقات هسته ای اروپا واقع در مرز فرانسه سوئیس موسوم به CERN انجام می گیرد. و در آن شکل گیری جهان ما، در لحظه وقوع انفجار بزرگ (بیگ بنگ) را شبیه سازی می کند.
از اهدف اصلی این آزمایش تلاش برای پیدا کردن بوزون های هیگز(1)، آزمون نظريه استاندارد ذرات، کشف نظريه ابر تقارن ، نظريه وحدت بزرگ و بیش از همه کشف اسراری است که تا کنون به علت عدم دسترسی ما به این آزمایش از آنها بی اطلاع بوده ایم، مي باشد.
در این آزمایش، پروتون‌ها، در تونلي به طول ۲۶ کیلومتر، شتاب گرفته و انرژيشان به ۱۴ تریلیون الکترون ولت مي رسد و سپس با يکديگر برخورد می‌کنند تا بر اثر اين برخورد، اثري از وجود هيگز به دست دانشمندان برسد.
اين مرکز داراي چهار آشکار ساز به نام هاي: ال‌اچ‌سی‌بی، آلیس، اتلس و سي ام اس مي باشد. که هر کدام از آنها تحت نظارت یک تیم ویژه از فیزیکدان ها مي باشد. ال‌اچ‌سی‌بی و آلیس برای کاوش پدیده‌های خاص فیزیکی، و اطلس و سی‌ام‌اس آشکارسازهایی برای اهداف عمومی فعاليت مي کنند. هدف هر دو آنها شناسایی ذرات بوزون هیگز و جستجوی ذرات ابرمتقارن و تلاش برای یافتن ابعاد اضافی در فضا خواهد بود.
در صورت کشف ابعاد اضافي (به غير از چهار بعد فضا و يک بعد زمان) بسياري از مشکلات نظرياتي همچون نظريه ريسمان ها حل خواهد شد،‌و به نوعي مي توانند بر صحت و درستي خود تاکيد کنند.
از نکات بسیار جالبي که در پیرامون این ازمایش اتفاق افتاد اظهار تمایل بسیاری از دانشمندان به عدم موفقیت این ازمایش در پیدا کردن بوزون های هیگز بود. در گفتگو هایی که برخی از دانشمندان با رسانه های جمعی مختلف داشتند اظهار کردند به علت اینکه پیدا نکردن این ذرات (بوزون های هیگز) خود باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که اطلاعات ما درباره ذرات بنیادی از بنیان اشتباه می باشد، و موجب خواهد شد دانشمندان دوباره رو به مطالعات بنیادی کنند، و بشریت اينده خود را در جهاني با مشخصات ديگر جستجو کند.
نتایج این آزمایشات هر چه باشد در اینده ما تاثیرات شگرفی ایجاد خواهد کرد. در صورتي که نظرياتي کنوني ثابت شوند، بشريت به مرحله جديدي از علم مي رسد. و ميتوان انتظار داشت بسياري از مشکلات پيش روي بشر به سادگي حل خواهند شد. در صورتي که نتايج اين آزمايش، تئوري ها و نظريات کنوني را رد کند، مشخص مي شود که دانشمندان سالها بر روي نظرياتي کار مي کردند که از بنيان اشتباه بوده اند. و اين خود باعث مي شود مطالعات جديد با نتيج جديد بدست بيايند که اينده بشر را در خط سير ديگري قرار دهد.
توضيحات:
1 – بوزون هيگز: يا ذره خدا از ذرات اساسي سازنده جهان است که به افتخار فيزيکدان انگليسي پيتر هيگز نام گذاري شد. از دیدگاه کیهان‌شناسی، خلاء دارای نوعی چگالی انرژی است، که انرژی تاریک یا ثابت کیهان‌شناختی نامیده می‌شود. از نظر فیزیک ذرات بنیادی، میدان هیگز، در خلاء نفوذ می‌کند. در مدل استاندارد فیزیک ذرات، جرم همهٔ ذرات در نتیجهٔ بر هم کنش میدان هيگز به وجود می‌آید. پیش بینی می‌شود، نتیجه برانگیختگی‌های میدان هیگز را به صورت ذرهٔ بوزون هیگز مشاهده کرد. آشکارسازی ذرهٔ هیگز، که تنها ذرهٔ موجود در مدل استاندارد است که به صورت تجربی مشاهده نشده‌است، یکی از چالش‌های مهم فیزیک ذرات کنونی است.

No comments: