Thursday, September 25, 2008

آزمایش بزرگ متوقف شد

پارتیا پرتو، ایران

پس از آنکه هفته گذشته LHC بعد از 20 سال تلاش و صرف هزینه بالغ بر 5.46 میلیارد دلار شروع به کار کرد، این هفته با اولین موانع خود روبرو شد. روز چهارشنبه، با نفوذ هلیوم به تونل برای اولین بار آزمایش متوقف شد. این هلیوم برای سیستم خنک کننده آهنرباهای بسیار قوی ای است که باعث حرکت هیدروژن در مسیری به طول 27 کیلیومتر و با سرعتی نزدیک به سرعت نور میشوند. این سیستم خنک کننده دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا این اهنرباها در دمای منفی 271 درجه سانتی گراد قرار دارند؛ این دما بسیار نزدیک به دمای صفر مطلق کلوین (منفی 273 درجه سلسیوس) می باشد. علت نگاه داشتن اهنرباهای الکتریکی در این دما کم شدن نیروی مقاومت الکتریکی است که در سیم پیچ آنها بوجود می اید. در این دما مقاومت به حداقل خود رسیده ، باعث میشود انرژی مغناطیسی اهنربا افزایش یابد و در نتیجه باعث افزایش سرعت حرکت هیدروژن می شود.

مشکل فوق در فازهای 3 و 4 ازمایش، قبل از اولین برخورد باریکه های هیدروژن بوقوع پیوست. به گفته سخنگوی این مرکز (مرکز تحقیقات هسته ای اروپا موسوم به CERN) هلیوم نفوذ کرده در تونل تنها 1% از کل هلیومی است که در کل LHC وجود دارد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که حتی زمانی که این مشکل بوجود امد دستگاه هنوز در فاز کاری خود باقی مانده بود.

به گفته سخنگوی مرکز در همان روز تکنیسینهای مربوطه به محل اعزام شدند و هلیوم ازدست رفته جایگزین شد و درستگاه برای ازمایش یکبار دیگر مهیا شد.

روز جمعه مشکل فوق رفع شد و آزمایش ادامه یافت. اما به علت بروز مشکلات مکانیکی آزمایش برای بار دوم طی 3 روز متوقف شد.

پس از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان اعلام شد که دستگاه حداقل به مدت زمان 2 ماه خاموش خواهد شد تا مشکلات به طور کامل رفع شوند.

در انجام چنین آزمایش های پیچیده و بزرگی توقف های این چنینی امری کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است.

LHC به مدت 15 سال برای بشر به فعالیت خواهد پرداخت و در طی این زمان اطلاعات زیادی به دست دانشمندان خواهد داد و آینده فعالیت های علمی بشر به نوعی نتایج بنیادین آن بستگی دارد.

No comments: