Thursday, September 25, 2008

اخبار دانشجویی در هفته گذشته

تهیه و تنظیم از کیان آذر

احضار مجدد محمد پورعبدالله، بیژن صباغ و مرتضی خدمتلو به دادگاه

پس از تشکیل نشدن دادگاه های مقرر شده برای محمد پورعبدالله، بیژن صباغ و مرتضی خدمتلو بنا به دلایلی چون عدم حضور قاضی شعبه و یا نماینده دادستان انقلاب، این افراد بار دیگر به دادگاه احضار شدند. قرار است دادگاه مرتضی خدمتلو در تاریخ 23 آبان و دادگاه محمد پورعبدالله و بیژن صباغ در تاریخ 3 آذر برگزار شود. جلسه دادگاه نسیم سلطان بیگی نیز به دلیل درخواست حضور وکیل در پرونده از سوی وی، به تأخیر افتاد. در این میان، انوشه آزادبر تنها دانشجویی است که با حضور در دادگاه، به دفاع از خود پرداخت. این دانشجوی سابق دانشگاه تهران ، ضمن رد تمامی اتهامات موجود، گفته های خود را در جریان بازجویی، به دلیل فشارهای شدید روانی در زمان بازداشت دانست.

بی اطلاعی از وضعیت هشت دانشجوی زندانی

شش دانشجوی دانشگاه تبریز، یک دانشجوی دانشگاه اصفهان و یک فعال دانشجویی سابق که طی دو ماه پیش بازداشت شده اند، هم چنان در زندان به سرمی برند. دانشجویان بازداشتی سجاد راد مهر، آیدین خواجه ای، فراز ذهتاب، منصور امینیان، مقصود عهدی و امیر مردانی از دانشجویان دانشگاه تبریز و مجید ماکوئی زاد از دانشگاه اصفهان هستند و فعال دانشجویی سابق، داریوش حاتمی، نام دارد. خانواده این زندانیان می گویند طی دو ماه گذشته، از زمان بازداشت آنان، هیچ ملاقاتی با آن ها نداشته اند.

هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شد

هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شد. هستی خضروی که روز-شنبه- بنا بر احضاریه کتبی برای ادای”پاره ای از توضیحات” به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. هنوز از عنوان اتهامی این دانشجو اطلاعی در دست نیست.منزل هستی خضروی روز دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی به مدت ۲ ساعت مورد تفتیش قرار گرفت.

احضار 2 تن فعالین دانشجوئی دانشگاه اصفهان به کمیته انضباطی

علی داوودی دانشجوی حسابداری دانشگاه اصفهان و از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب از سوی کمیته انضباطی به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. این در حالی است که این فعال دانشجویی با این محکومیت، امکان ادامه تحصیل را نداشته و عملا از دانشگاه اخراج می شود. علی داوودی تاکنون به ۶ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.همچنین مازیار معصومی دیگر دانشجوی دانشگاه اصفهان نیز در روندی مشابه به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

احضاریه ها و احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه لرستان

به دنبال تجمعات اردیبهشت ماه گذشته در دانشگاه لرستان که در پی مرگ یک دانشجوی دختر در خوابگاه دخترانه ی فاطمیه برگزار شده بود، کمیته های انضباطی همچون گذشته در تابستان، برای چند تن ازدانشجویان تشکیل و احکام سنگینی صادر شد که تا کنون به قرار زیر می باشد:
زینب کوشکی؛ دو ترم منع موقت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
محمد کریمی؛ یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
محمد نوروزی؛ یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه
این ها در حالی است که صادقی، رهپور و فیضی و سجاد طرحانی به کمیته های انضباطی احضار و تفهیم اتهام شده اند. گفتنی است دانشگاه، احکام صادره برای دو فعال دانشجویی این دانشگاه یعنی محمد نوروزی ومحمد کریمی به خاطر فعالیت های پیشین و گزارشات قبل از تحصن اعلام کرده و به صورت جداگانه ای آن ها را به خاطر حضور در تحصن احضار و تفهیم اتهام نموده اند و ایشان منتظر احکام بعدی خود می باشند.

شریفی، آریا و فرخ زادی، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، آزاد شدند

محمد شریفی، امین آریا و سیوان فرخزادی، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از بازداشت های چند روزه با قرار کفالت آزاد شدند.امین آریا و سیوان فرخزادی در روزهای سه شنبه ۱۹ شهریور و پنج شنبه ۲۱ شهریور ماه پس از مراجعه با دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده بودند. محمد شریفی نیز در صحن دانشگاه و در آخر شب توسط نیروهای لباس شخصی ربوده و به دادگاه انقلاب کرج تحویل داده شده بود.محمد شریفی، امین آریا و سیوان فرخزادی هر سه طی هفته گذشته آزاد شدند.این دانشجویان از جمله دانشجویان برگزار کننده تحصن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران (واحد کرج) بودند. در پایان آن تحصن مسئولین دانشگاه به دانشجویان تعهد دادند که هیچ گونه برخوردی با دانشجویان معترض صورت نخواهد گرفت، اما پس از آن مسئولین دانشگاه تربیت ملعم با نقض عهد بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاه تربیت معلم را به کمیته انضباطی احضار کرده و برای آنان احکام انضباطی صادر کردند و طی هفته های گذشته نیز بسیاری از دانشجویان این دانشگاه با احضار به دادگاه انقلاب کرج و بازداشت های چند روزه مواجه شدند. روز شنبه گذشته نیز"امین شجاع" دانشجوی دانشگاه تریبت معلم تهران با قرار کفالت آزاد شده بود.

اعتراض دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مشکلات خوابگاهی

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به اعتراض دانشجویان به مشکلات خوابگاه: فراموش نکنید که من رییس کمیته انضباطی هستم!
در آستانه آغاز سال تحصیلی و در زمانی که هنوز تمام دانشجویان به دانشگاه بازنگشته اند، بیش از یکصد تن از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه گلستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای اعتراض آمیز خواستار رسیدگی و حل مشکلات خوابگاه خود شدند.
گفتنی است که در آغاز سال تحصیلی تعداد افراد ساکن در هر اتاق این خوابگاه به چهار نفر افزایش یافته است، که این موضوع اعتراض شدید دانشجویان را در پی داشت.
همزمان با تحویل این نامه اعتراض آمیز، بیش از چهل نفر از این دانشجویان در دفتر معاونت دانشجویی دانشگاه حاضر شده و به بی توجهی مسئولین دانشگاه، نسبت به نظرات و مشکلات دانشجویان اعتراض کردند. عدم پاسخ گویی بلند پرواز نسبت به خواسته های دانشجویان موجب شدت گرفتن اعتراضات دانشجویان حاضر گردید، که در این هنگام وی با لحنی تهدید آمیز خطاب به آنها گفت: :فراموش نکنید که من رئیس کمیته انضباطی هستم.”
چندی پیش نیز دانشجویان ساکن خوابگاه دستغیب (پسران) و خوابگاه ارم (یکی دیگر از خوابگاه های دختران) نیز، نسبت به مشکلات و برخوردهای توهین آمیز حراست و احضارهای مکرر کمیته انضباطی، تجمعات اعتراض آمیز داشته اند.
گفتنی است از آغاز ریاست محمد هادی ایمانیه، احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به شدت روند صعودی داشته است و تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه با احکام این کمیته مواجه شده اند. چنان که اخیرا چند تن از دانشجویان این دانشگاه نیز به کمیته انضباطی احضار شده اند.

احضار احسان مازندارنی، دانشجوی دانشکده خبر به کمیته انضباطی

یکی از فعالان دانشجویی دانشکده خبر با دریافت احضاریه، به کمیته انضباطی احضار شد.
احسان مازندرانی روز چهارشنبه با دریافت نامه‌ای محرمانه از یکی از کارمندان معاونت دانشجویی دانشکده خبر، به کمیته انضباطی دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی احضار شد.
دانشگاه جامع پیش از این دو نفر دیگر از فعالان دانشجویی این دانشکده را به صورت تلفنی به حراست این دانشگاه احضار کرده بود که با اعتراض گسترده دانشجویان به این اقدام، از ادامه کار خود منصرف شدند.
طبق نامه ابلاغ‌شده، احسان مازندرانی باید تا هشتم مهرماه خود را به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی کند. در این نامه علت احضار عنوان نشده است و حتی نام امضاکننده نامه نیز مشخص نیست.

بازداشت یک دانشجو در شوش

سهراب سگوند، وبلاگ نویس و دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه دزفول صبح روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه از سوی اداره اطلاعات شهرستان شوش احضار شد و پس از چندین ساعت بازجویی آزاد گردید ولی صبح روز دوشنبه مورخه ۲۵ شهریور ماه در منزل مسکونی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان شوش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.از اتهامات ومکان بازداشت سهراب سگوند اطلاعی در دست نیست.

احضار جهانگیرفام و رحمانی، از فعالین دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کمیته انضباطی

در پی احضار گسترده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه، دو تن دیگر از فعالین دانشجویی این دانشگاه به کمیته انضباظی احضار شدند. طیبه جهانگیر فام از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یاسر رحمانی از دانشکده پزشکی شیراز به این کمیته احضار شدند.

تجمع دانشجویان دانشگاه اصفهان دراعتراض به عدم واگذاری خوابگاه

با شروع سال تحصیلی جدید دانشجویان بسیاری دانشگاه ها با مشکلات فراوانی که یکی از آنها عدم امکان استفاده از خوابگاه است، روبه­رو بوده اند. چیش از این اخباری مبنی بر مشکلات دانشجویان دانشگاه های پلی تکنیک، علم و صنعت، علامه منتشر شده بود که این مشکلات و اعتراضات به دانشگاه اصفهان نیز رسید. جمعی از دانشجویان جدید الورود کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان‌ در اعتراض به عدم واگذاری خوابگاه در مقابل درب شمالی دانشگاه تجمع کردند. این تجمع دانشجویی در حالی برگزار شده بود که این دانشجویان سه روز گذشته را در نمازخانه و فضای سبز دانشگاه سپری کرده‌اند.

بازداشت محمد صیادی در همدان

محمد صیادی دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان بازداشت شد. محمد صیادی صبح روز شنبه با ورود به منزل این فعال دانشجویی وی را بازداشت کرده اند.

مخالفت باایجاد گیت های کنترل در دانشگاه تهران و نصب دوربین در دانشگاه شریف

دبیر شورای صنفی کوی دانشگاه تهران نسبت به ایجاد گیت های کنترل در ورودی کوی دانشگاه تهران انتقاد کرد و گفت: این گیت ها با واکنش منفی و حساسیت دانشجویان مواجه شده و می شود. مجتبی جباری پور اظهار کرد: با ایجاد گیت ها در درب ورودی کوی، دانشجویان باید هنگام ورود و خروج کارت بزنند که دانشجویان با این طرح مخالف هستند.دبیر شورای صنفی کوی دانشگاه اظهار کرد: در این راستا اگر دانشجویی هنگام ورود کارت نداشته باشد برای ورود به کوی با مشکل مواجه خواهد شد و این امر ممکن است دانشجویان را با تنش مواجه کند.

اعتماد

بلاتکلیفی ٥٤ نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه

۵۴ نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه که در رشته ی کامپیوتر واحد نیمه حضوری این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند، در وضعیت نامشخصی به سر می برند. بنابه خبرهای رسیده، واحد فوق از ثبت نام دانشجویانی که جهت انتخاب واحد به دانشگاه مراجعه کرده بودند، خودداری کرده است. مسئولین این واحد در توضیح این مسأله گفته اند که به علت مشکلات مالی قادر به پذیرش دانشجویان فوق نیستند و این دانشجویان می توانند جهت ادامه تحصیل در واحد میاندواب ثبت نام کنند. این در حالی است که تعداد زیادی از دانشجویان فوق متأهل اند و یا کارمند ادارات دولتی می باشند.. دانشجویان که نسبت به این موضوع به ریاست دانشگاه ارومیه شکایت کرده بودند، در پی تأیید نظر واحد نیمه حضوری از سوی رئیس دانشگاه صبح امروز در محل واحد آموزش های نیمه حضوری تحصن کردند.

خضر رسول مروت دانشجوی ادبیات ارومیه به سه سال حبس محکوم شد

خضر رسول مروت دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه ارومیه از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به سه سال حبس تعزيري محکوم شد.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به مشکلات اسکان خوابگاهی در مقابل ساختمان معاونت دانشجویی دانشگاه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه خليج فارس در مقابل دفتر احمدی نژاد

شماری از دانشجويان دانشگاه خليج فارس در اعتراض به لغو بورسيه دانشجويان در مقابل دفتر احمدی نژاد تجمع کردند. دانشجويان دختر دانشگاه بين المللي خليج فارس خواستار رفع مشکلات خود هستند.

آزادی 2 دانشجوی دانشگاه اهواز و تربیت معلم با قرار وثیقه

"جواد علیخانی" دانشجوی دانشگاه چمران اهواز پس از ۱۱ ماه حبس روز پنج شنبه 21 شهریور ماه از زندان آزاد شد. روز ۲۸ مهر سال گذشته به اتهام تلاش برای انتشار نشریه "موهن" همراه شمار دیگری از فعالین دانشجویی دانشگاه چمران دستگیر شد. علارغم اینکه دانشجویان دستگیر شده دانشگاه چمران با قید ضمانت آزاد شده بودند، اما وزارت اطلاعات از آزادی جواد علیخانی با قید ضمانت ممانعت می کرد. جواد علیخانی در ۲ دادگاه محاکمه شد، وی روز ۱۱ اردیبهشت ماه در دادگاه انقلاب محاکمه و از تمامی اتهامات تبرئه گردید، و در ۱۹ خرداد ماه در شعبه ۱۷ کیفری استان اهواز محاکمه شد وی تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرد.

افزایش ظرفیت دانشگاههای تهران برای رفع مشکل کنکوری ها

در پی اعتراض داوطلبان ورود به دانشگاهها به نتایج کنکور سراسری، وزارت علوم ده درصد به ظرفیت دانشگاههای تهران اضافه کرده تا داوطلبان شهرستانی که با اجرای طرح بومی سازی با وجود دارا بودن رتبه های بالا نتوانسته بودند در این دانشگاهها قبول شوند، دوباره شانس خود را امتحان کنند. بر اساس تصمیم جدید، ده درصد به ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و بهشتی اضافه می شود. برای داوطلبان رشته ریاضی نیز ده درصد به ظرفیت رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاههای صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر اضافه شده است. در رشته علوم انسانی نیز ده درصد به رشته حقوق دانشگاههای تهران،بهشتی و علامه طباطبایی افزوده است. اگر داوطلبان کنکور در این انتخاب رشته شرکت کرده و قبول شوند، پذیرش قبلی آنها باطل می شود. پیش بینی می شود تنها داوطلبانی که رتبه دو رقمی یا سه رقمی دارند، بتوانند وضعیت خود را تغییر داده و در دانشگاههای معتبرتری قبول شوند. وزارت علوم در حالی تصمیم به اضافه کردن ظرفیت های خالی گرفته است که تعداد زیادی از داوطلبان بعد از اعلام نتایج کنکور ورودی دانشگاهها با تجمع جلوی سازمان سنجش آموزش به نتایج کنکور و "گزینش بومی" اعتراض کردند.گزینش بومی بر اساس مصوبه ای انجام شده که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. بر اساس این مصوبه 65 درصد حجم پذیرش دانشجو در دانشگاهها به صورت بومی انجام می شود.با توجه به این که اکثر دانشگاههای معتبر ایران در شهر تهران قرار دارند، معترضان معتقد بودند که اجرای این تصمیم باعث شده که شهرستانی ها از ورود به دانشگاههایی نظیر تهران، صنعتی شریف، بهشتی، امیر کبیر، علم و صنعت و بقیه دانشگاهها محروم شوند.

بی بی سی

صدور یک ترم تعلیق برای فرشید آذر نیوش دانشجوی قزوین

فرشید آذر نیوش دانشجوی دانشگاه قزوین با صدور حکم از طرف کمیته انضباطی این دانشگاه با یک ترم محرومیت از تحصیل مواجه شد.

بهرام واحدی دانشجوی دانشگاه زنجان، آزاد شد

بهرام واحدی، دانشجوی دانشگاه زنجان، امروز پنج شنبه، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی، ۱۶ مرداد ماه، با هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری وی در تبریز بازداشت شده بود. واحدی بیش از ۲۱ روز در بازداشتگاه انفرادی، اطلاعات زنجان بازداشت بود و سپس به زندان مرکزی زنجان منتقل شده بود. واحدی، امروز صبح با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی در پی بازداشت های دانشگاه زنجان در سال جاری بازداشت شده بود. وی آخرین دانشجوی این دانشگاه است که با قرار وثیقه آزاد می شود. پیش از او نیز، سورنا هاشمی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و پیام شکیبا و حسن جنیدی نیز با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شده اند.

آزادی امیر امیرقلی دانشجوی بازداشت شده در خاوران

امیر امیرقلی كه در تاريخ هشت شهريور امسال توسط نيروهاي امنيتي در خاوران بازداشت شد روزچهارشنبه با وثيقه صد ميليون توماني آزاد شد.

No comments: